Bez końca

No End, Polska 1985

Po śmierci mecenasa Zyry wdowę po nim odwiedza żona młodego robotnika oskarżonego o kierowanie strajkiem, Zyro był adwokatem Dariusza. Teraz Joanna prosi Urszulę o pomoc.

  • Czas trwania: 104 minut, Gatunek: Dramat psychologiczny
  • Reżyseria: Krzysztof Kieślowski

Bez końca w telewizji

ZwińRozwiń

Multimedia

Obsada

  • Grażyna Szapołowska jako Urszula Zyro
  • Maria Pakulnis jako Joanna
  • Aleksander Bardini jako mecenas Labrador
  • Jerzy Radziwiłowicz jako mecenas Antoni Zyro
  • Artur Barciś jako Dariusz
  • Michał Bajor jako aplikant
  • Marek Kondrat jako Tomek

Twórcy

  • Zbigniew Preisner Muzyka
  • Allan Starski Scenografia
  • Krzysztof Kieślowski Reżyseria
  • Krystyna Rutkowska Montaż
  • Krzysztof Piesiewicz Scenariusz
  • Krzysztof Kieślowski Scenariusz
  • Jacek Petrycki Zdjęcia

Opis programu

ZwińRozwiń

Po śmierci mecenasa Antoniego Zyry wdowę po nim odwiedza żona młodego robotnika oskarżonego o kierowanie strajkiem, Zyro był adwokatem Dariusza. Teraz Joanna prosi wdowę o pomoc. Urszula wertuje notes męża i wskazuje jej mecenasa Labradora. Z zagranicy przyjeżdża przyjaciel zmarłego, Tomek. W czasie rozmowy z nim Urszula jeszcze raz przegląda notes męża i zauważa, że przy nazwisku Labradora widnieje zrobiony czerwonym flamastrem znak zapytania.

Dramat psychologiczno - obyczajowy, 103 min, Polska 1984 Reżyseria: Krzysztof Kieślowski Scenariusz: Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz Zdjęcia: Jacek Petrycki Muzyka: Zbigniew Preisner Aktorzy: Grażyna Szapołowska, Maria Pakulnis, Aleksander Bardini, Jerzy Radziwiłowicz, Artur Barciś, Michał Bajor, Marek Kondrat, Tadeusz Bradecki, Daniel Webb, Krzysztof Krzemiński, Marzena Trybała, Adam Ferency, Elżbieta Kilarska i inni Po śmierci mecenasa Antoniego Zyro wdowę po nim, Urszulę, odwiedza Joanna, żona Dariusza, młodego robotnika oskarżonego o kierowanie strajkiem. Zyro był adwokatem Dariusza, a teraz Joanna, nie ukrywając, że chodzi o sprawę polityczną, prosi Urszulę o pomoc. Urszula wertuje notes męża i wskazuje jej mecenasa Labradora. Z zagranicy przyjeżdża przyjaciel zmarłego, Tomek. W czasie rozmowy z nim Urszula jeszcze raz przegląda notes męża i zauważa, że przy nazwisku Labradora widnieje zrobiony czerwonym flamastrem znak zapytania. Początkowo myśli, iż jest to figiel spłatany przez synka Jacka, później jednak nabiera przekonania, że jest to znak od Antka. Labrador odwiedza w areszcie Darka, by ustalić z nim strategię obrony. Oskarżony nie zgadza się na sugestie adwokata, by w sądzie odpowiadał na pytania zgodnie z jego instrukcjami. Rozpoczyna głodówkę. Tymczasem Urszula wciąż bardzo przeżywa śmierć męża i dopiero teraz uzmysławia sobie, jak bardzo go kochała. Próbuje nawet hipnozy, by uwolnić się spod jego wpływu. Zabiegi hipnotyzera nie dają żadnego efektu, gdyż Urszula przez cały seans widzi Antka dającego jej wyraźne znaki ręką. "Film Kieślowskiego jest gorzki, jego zakończenie jest tragiczne. Ale odsłania on bezlitośnie, warstwa po warstwie, wszystkie nieomal pokłady skłóconej i dramatycznej materii życia w Polsce dzisiejszej" - pisano w roku 1984 w jednej z recenzji. Odwołując się do polskich doświadczeń stanu wojennego - akcja filmu rozgrywa się w roku 1982 - reżyser kreuje własną wizję ówczesnego konfliktu społecznego i analizuje różne mechanizmy jego neutralizowania, a ich skuteczność ocenia z całą surowością.

Komentarze

Skomentuj
  • Grażyna Swierszczyk (gość)

    (*  ̄︿ ̄)

    11.04.2020 14:36

Dodaj komentarz

    Ocena społeczności: - Głosów: 0

    Hity dnia

    Wszystkie hity »

    Logowanie

    Jeżeli nie posiadasz konta, zarejestruj się.

    ×