
Dobrze ułożony młodzieniec
Autor: Jolanta Janiczak
Inspirowany międzywojenną historią łodzianina Eugeniusza Steinbarta spektakl porusza temat nienormatywności płciowej i jej społecznego odbioru. Jest manifestem odwagi do życia na własnych warunkach, bez binarnych podziałów. Spektakl nawiązuje do wydarzeń towarzyszących toczącemu się w latach 1938-1939 przed sądem okręgowym w Łodzi procesowi „młodej kobiety wyglądającej zupełnie jak mężczyzna”. Jak donosiły media: „kobieta udawała mężczyznę (…). Ożeniła się (…), meldując się jako mężczyzna wobec kapłana, a ożeniwszy się — została nawet «ojcem».
Za posługiwanie się dowodem tożsamości kuzyna i poświadczenie nieprawdy w styczniu 1939 roku Eugeniusz Steinbart został skazany na 8 miesięcy więzienia…
TWÓRCY:
Reżyseria: Wiktor Rubin
Tekst, dramaturgia: Jolanta Janiczak
Scenografia, video: Łukasz Surowiec
Kostiumy: Rafał Domagała
Muzyka: Krzysztof Kaliski
Reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski
Asystent reżysera: Michał Kruk
Inspicjentka: Agnieszka Choińska
Identyfikacja graficzna: Ola Jasionowska
OBSADA:
Karolina Bednarek, Monika Buchowiec, Maciej Kobiela, Paweł Kos, Edmund Krempiński, Michał Kruk, Halszka Lehman, Paulina Walendziak, Agnieszka Choińska, Michał Jeziorski, Piotr Malec, Grzegorz Pawłowski, Adam Sobczyński, Marek Szymański, Dariusz Wojtkun

Praca z aktorem
Autor: Eugenia Balakireva, Inga Chmurzyńska
Wychodząc od fragmentów „Instrukcji dla pań sprzątających” Lucii Berlin, reżyserka i aktorka próbują przez pryzmat własnych wspomnień i doświadczeń przyjrzeć się historii o śmierci matki - śmierci, która wywołuje potrzebę przemyślenia utraconej relacji. Punktem wyjścia dla adaptacji jest pytanie: „Co skłania ludzi do opowiadania historii?”. Kiedy następuje ten moment, w którym wreszcie nabieramy odwagi, by opowiedzieć o czymś osobistym i bolesnym? Czy po podzieleniu się tym osobistym doświadczeniem następuje oczyszczenie? Czy nasza twórczość może być elementem psychoterapii? Czy robi się tylko gorzej?
TWÓRCY:
Reżyseria: Eugenia Balakireva
Tekst: Eugenia Balakireva, Inga Chmurzyńska
OBSADA:
Inga Chmurzyńska, Eugenia Balakireva

Prawdziwe Rosenthale
Autor: Tadeusz Pyrczak
Kiedy człowiek osiąga punkt, po którym jest już za późno, by zmienić swoje życie? Czy można porzucić dawne nawyki? Czy istnieje szansa na przerwanie cyklu pokoleniowej przemocy? W spektaklu reżyser odtwarza świat swojego rodzinnego domu, próbując zbadać jak kształtowały go toksyczne mechanizmy obronne własnego ojca. Mocno zderzają się tu dwa światy, stary i młody - okazuje się jednak, że mają ze sobą więcej wspólnego, niż obie strony chciałyby przyznać.
TWÓRCY:
Scenariusz i reżyseria: Tadeusz Pyrczak
OBSADA:
Wiktoria Krążek, Bartosz Cwaliński, Paweł Kruszelnicki

Very Funny
Autor: Gruba i Głupia
Gruba i Głupia - Patrycja Kowańska i Dominika Knapik, na co dzień pracujące w teatrach w rolach reżyserek, choreografki i dramaturżki – umieszczają siebie na scenie. Dynamikę duetu eksplorują przez pryzmat własnych ciał, a do emplois współczesnych freelancerek przymierzają kondycję Szekspirowskiego błazna. Dryfując na „Statku głupców” Boscha, igrają z teatralnymi konwencjami, dekonstruując stereotypy dotyczące politycznego potencjału płci oraz ciała. Wykorzystując prywatne archiwa stawiają szereg niewygodnych pytań dotyczących (artystycznej) pracy, mierzą się przy tym ze swoimi kompleksami i ambicjami. Być może przyjdzie im pochować własny talent i marzenia?
TWÓRCY:
Reżyseria, choreografia, dramaturgia, performance, opracowanie muzyczne, video, kostiumy: Gruba i Głupia (Patrycja Kowańska i Dominika Knapik)
Światło, technika: Wolfgang Macher
Konsultacja muzyczna: Dawid Sulej Rudnicki
Produkcja: Festiwal Szekspirowski
Wsparcie produkcyjne: Schauspielhaus Bochum
OBSADA:
Gruba - Patrycja Kowańska, Głupia - Dominika Knapik