
"Nowa dziewczyna" - reż. François Ozon
Nowy film François Ozona – twórcy hitu „8 kobiet”, dwukrotnie nominowanego do Złotej Palmy na festiwalu filmowym w Cannes („Młoda i piękna”, „Basen”) zdobywcy Europejskiej Nagrody Filmowej za Najlepszy Scenariusz („U niej w domu”). „Nowa dziewczyna” została uhonorowana Sebastiane Award dla Najlepszego Filmu w San Sebastian oraz Nagrodą Publiczności na festiwalu w Petersburgu. Scenariusz powstał na podstawie opowiadania Ruth Rendell pod tym samym tytułem.
Claire (w tej roli Anaïs Demoustier – gwiazda głośnego „Sponsoringu” Małgorzaty Szumowskiej) i Laura to najlepsze przyjaciółki od dzieciństwa. Są nierozłączne i dzielą ze sobą wszystkie najważniejsze momenty życia. Pewnego dnia Laura zapada na ciężką chorobę i wkrótce potem umiera. Claire popada w depresję. Chcąc sobie poradzić ze stratą, zaczyna pomagać Davidowi – mężowi przyjaciółki, który samotnie wychowuje niemowlę. Kobieta nie wie jednak, że mężczyzna ukrywa przed światem mroczny sekret. Podczas niezapowiedzianej wizyty w domu Laury i Davida, Claire natyka się na tajemniczą Virginię. Nowa dziewczyna ma na sobie ubrania Laury, a w jej twarzy jest coś niepokojąco znajomego.

"Carte Blanche" - reż. Jacek Lusiński
Zainspirowana prawdziwymi wydarzeniami, poruszająca historia nauczyciela z liceum, który – aby zachować ukochaną pracę i przygotować uczniów do matury – ukrywa przed światem, że stopniowo traci wzrok.
Kacper (Andrzej Chyra), uwielbiany przez uczniów nauczyciel historii z liceum, zaczyna stopniowo tracić wzrok. Diagnoza lekarska nie pozostawia złudzeń. Mężczyźnie, z powodu wady genetycznej, grozi trwała ślepota. Początkowo załamany, ostatecznie postanawia ukryć przed przełożonymi problemy zdrowotne, aby zachować pracę i doprowadzić do matury swoich uczniów. Jedynym powiernikiem tajemnicy nauczyciela zostaje jego najlepszy przyjaciel Wiktor (Arkadiusz Jakubik). Kacper, zmagając się z nową sytuacją i nowymi wyzwaniami, nawiązuje bliską przyjaźń z koleżanką z pracy (Urszula Grabowska) i próbuje pomóc zbuntowanej uczennicy, Klarze (Eliza Rycembel), która ukrywa swój własny sekret.
Maciej Białek, którego losy zainspirowały twórców filmu, to nauczyciel historii w VIII Liceum Ogólnokształcącym w Lublinie. Chorobę ukrywał przez wiele lat. Mimo utraty wzroku, w szkole uczy od 14 lat. Przekazywanie wiedzy młodym ludziom to jego pasja. Uczniowie, którzy są wychowankami Macieja Białka, uważają go za barwną postać. Jego zajęcia są ciekawe, dzięki niemu historia nie jest nudna. Maciej jest przykładem, że w życiu spotykają nas różne doświadczenia, ale to od nas zależy, kim jesteśmy i czy jesteśmy szczęśliwi.
ZOBACZ TAKŻE:
Andrzej Chyra nie widzi inaczej! "Carte blanche" w kinach od 23 stycznia 2015 [WIDEO]
Andrzej Chyra o "Carte Blanche": Nareszcie gram porządnego człowieka [WIDEO]
Andrzej Chyra i Arkadiusz Jakubik o filmie "Carte Blanche" [WIDEO]

"Jak całkowicie zniknąć" - reż. Przemysław Wojcieszek
Przemysław Wojcieszek, reżyser "Głośniej od bomb" czy "Made in Poland", stworzył opowieść ponad czasem i przestrzenią, poetycką opowieść o tym, jak rodzi się miłość i jak przeznaczenie może na nią wpłynąć. Reżyser ograniczył do minimum dialogi, skupiając się na pracy kamery, niuansach języka ciała aktorek i muzyce Radiohead, co stworzyło tajemniczą, fascynującą historię niczym bajka, do której wręcz nawiązują imiona bohaterek wzięte z „Królowej Śniegu” H.Ch. Andresena.
Gerda poznaje Małą Rozbójniczkę w berlińskim metrze. Łapie jej spojrzenie, bezczelny uśmiech. Coraz mniej skrycie zaczyna iść jej śladem. Zmieniają wagony, pociągi, stacje. Kiedy zamienią ze sobą pierwsze słowa, gra będzie już w toku. Podejmują wspólnie eskapadę przez nocne miasto wiedząc, że ma je rozdzielić za dziesięć godzin termin odlotu samolotu. Zainteresowanie zmieni się w fascynację, a ta w miłość, która powinna skończyć się nad ranem. Ale póki co przed nimi cała noc, całe miasto, całe życie.

"Violet" - reż. Bas Devos
Próba ujęcia i przeanalizowania uczuć targających nastolatkiem po traumatycznych przejściach. 15-letni Jesse jest świadkiem śmiertelnego pobicia swojego przyjaciela Jonasa. Młodzi sprawcy uciekają, a motyw zabójstwa pozostaje niewyjaśniony. Dla Jesse'ego zaczyna się nowy, nieznany, bolesny rozdział, w którym musi zmierzyć się z emocjami, o jakich nie miał pojęcia. Nie umie rozmawiać o śmierci przyjaciela, nie umie zapomnieć o tym, co widział. Dręczy go myśl, dlaczego on przeżył. Jako jedyny świadek morderstwa musi odpowiedzieć na wiele pytań – rodziny zmarłego i ich wspólnych przyjaciół z klubu BMX. Ale nie umie znaleźć słów. Zamiast tego ucieka w swój wewnętrzny świat, desperacko szukając zrozumienia i ulgi. Mierząc się z doświadczeniem, które przekracza granice jego wyobraźni.
Zdjęcia operatora Nicolasa Karakatsanisa to majstersztyk, przypominają współczesną fotografię, która silnie operuje nieostrością i kontrastem. Kadry jednak wypełnia ruch – zmieniający tempo, zapętlony, zsynchronizowany z dźwiękiem, pulsem opowieści, co daje w kinie przeżycie niemal transowe. Oszczędna, chłodna muzyka podkreśla wewnętrzną perspektywę, grę podświadomości, ucieczkę od świata.