1 z 9
Przewijaj galerię w dół
Podczas nadchodzącej, odświeżonej edycji przeglądu filmowego...

Podczas nadchodzącej, odświeżonej edycji przeglądu filmowego BRAVE: Forbidden CINEMA we Wrocławiu, po raz pierwszy zaprezentowana zostanie sekcja konkursowa. W jej ramach odbędą się pokazy 7 filmów z całego świata, które powalczą o głosy publiczności oraz główną nagrodę - 4000 Euro.


Konkurs Forbidden CINEMA to całkowita nowość i najważniejsza sekcja filmowa podczas Brave Festivalu. Znalazło się w niej 7 wyjątkowych, starannie wyselekcjonowanych dzieł z całego świata – od Gwatemali po Mali. Wszystkie one, niepokazywane w Polsce w szerokiej dystrybucji, wzbudziły sensację na świecie, zdobywały nagrody na najważniejszych międzynarodowych festiwalach filmowych, wywoływały zachwyt i dyskusje.


Filmy konkursowe – odważne formalnie lub tematycznie - prezentują różne wymiary wykluczenia, dotykają palących problemów, przekraczają tabu. Jedne zostały stworzone przez artystów -dysydentów, takich jak Rosjanin Oleg Mavromatti (To nie jest kraj dla głupich ludzi), drugie wspierają walkę o swobodę w lokowaniu uczuć, bez względu na plemienne tradycje (Tanna) czy stan zdrowia (Paryż 5:59). Jeszcze inne przybliżają brzmienia zakazane w Iranie (Raving Iran) czy w Mali (Grajmy dopóki nas nie zabiją) albo portretują zakazanych czy raczej „nielegalnych” ludzi - wykluczonych dzisiejszego świata. Zobaczymy ich choćby w słynnym, nagrodzonym Złotym Niedźwiedziem w Berlinie Fuocoammare, Ogień na morzu czy dotykającym procederu handlu ludźmi w Gwatemali, poetyckim Ixcanulu.


Zwycięzcą zostanie film, który zyska największe uznanie w głosowaniu publiczności. Powędruje do niego nagroda w wysokości 4000 Euro.


ZOBACZCIE KONKURSOWE FILMY W NASZEJ GALERII



fot. materiały prasowe

2 z 9
Ixcanul / Ixcanul...

Ixcanul / Ixcanul


reż. Jayro Bustamante

Gwatemala, Francja 2015

100 min.


Plemię Indian Kakczikel żyje u podnóża wciąż aktywnego wulkanu, roztaczającego na poły magiczną aurę. Tam, na uboczu gwatemalskiego społeczeństwa, Majowie posługują się własnym językiem i kultywują dawne tradycje. Poznajemy je dzięki młodziutkiej Marii, przygotowywanej właśnie na ślub z bogatym mężczyzną. Do serca przypada jej jednak kto inny. Co zrobi jednak, gdy wybranek czmychnie za granicę, pozostawiając ją brzemienną? Debiut reżyserski Jayro Bustamante wywołał sensację na całym świecie, zdobywając nagrody na festiwalach od Kartageny po Berlinale. Autorowi zależało, by wszystko, co pokaże, zgodne było ze stylem życia ludu Kakczikel, który odkrył przed nim swój świat. Jak mówił: „Historie różnych osób, nie tylko występujących w filmie, ale i poznanych na plantacji kawy mojego dziadka, złożyły się na film, którego sens wyłania się pomału poprzez kontemplację obrazów natury. Bo w Gwatemali to ona wyznacza rytm życia. Staraliśmy się nie zachłysnąć jej urodą, nie tworzyć folderu turystycznego, z pewnych ujęć rezygnowaliśmy właśnie dlatego, że wydawały nam się zbyt rajskie”. Ixcanul pokazuje i ciemną stronę kraju, w którym wciąż pełno jest pogardy, segregacji rasowej, wyzysku – pokłosi kolonializmu.



fot. materiały prasowe

3 z 9
Tanna / Tanna...

Tanna / Tanna


reż. Bentley Dean, Martin Butler

Australia, Vanautu 2015

100 min.


Historię przedstawioną w filmie można by odczytywać jako nową wersję Romea i Julii przeniesioną w realia jednej z wysp Oceanii – tytułowej Tanny. Można by, gdyby pod koniec lat 80. XX wieku historia ta nie zdarzyła się naprawdę. Bohaterka filmu, piękna Wawa, w celu zachowania pokoju na wyspie, oddana zostaje sąsiedniemu plemieniu. Dzieje się to jednak wbrew jej woli – z wzajemnością kocha wojownika z własnej osady. Młodzi buntują się przeciw odwiecznym tradycjom i zakazom, przeciwstawiając im własną wielką miłość. Co zwycięży w tej konfrontacji? Uznani australijscy dokumentaliści, Bentley Dean i Martin Butler, w fabularnym debiucie zachowują dbałość o szczegół, korzystają z aktorów nieprofesjonalnych i naturalnych plenerów. W zachwycającym wizualnie, nasyconym kolorami i erotyką obrazie, który nagrodzony został podczas Tygodnia Krytyki na zeszłorocznym festiwalu w Wenecji, legendą plemienia Yakel dzielą się ze światem.



fot. materiały prasowe

4 z 9
Grajmy dopóki nas nie zabiją / They Will Have To Kill Us...

Grajmy dopóki nas nie zabiją / They Will Have To Kill Us First


reż. Johanna Schwartz

Wielka Brytania 2015

105 min


Historia muzyki w Mali to ponad tysiąc lat tradycji związanej z kulturą griotów, przekazujących pamięć przy pomocy brzmień. Zagrożeniem dla niej stał się szariat, którego radykalną wersję wprowadzono w północnej części kraju po wojnie domowej z 2012 roku. Zakazano wykonywania muzyki, zamknięto stacje radiowe - dla kultury, w której dźwięki towarzyszą ludziom na każdym kroku i stanowią podstawę edukacji, stanowiło to cios porównywany przez bohaterów dokumentu Johanny Schwartz z niemożnością oddychania. Muzyczna prohibicja dotknęła m.in. Timbuktu i Gao, gdzie zagląda ze swoją kamerą brytyjska reżyserka, pokazując różne strategie oporu prawdziwie odważnych artystów. Jedni angażują się w działania w obozach dla uchodźców, inni planują emigrację. Wśród bohaterów dokumentu znaleźli się członkowie zespołu Songhoy Blues, któremu międzynarodowy rozgłos przyniosła płyta „Music in Exile”.



fot. materiały prasowe

Pozostały jeszcze 4 zdjęcia.
Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Polecamy

Co za chemia! Wszyscy patrzyli tylko na nich! Jennifer Lawrence brylowała

Co za chemia! Wszyscy patrzyli tylko na nich! Jennifer Lawrence brylowała

Alien x Majtis wygrali program! Przekonali do siebie nawet Miuosha!

Alien x Majtis wygrali program! Przekonali do siebie nawet Miuosha!

Melis próbuje agresją zamaskować poczucie winy! Sila wyzna Kuzeyowi prawdę?

Melis próbuje agresją zamaskować poczucie winy! Sila wyzna Kuzeyowi prawdę?

Zobacz również

Zjawiskowe! Amal Clooney, Angelina Jolie i Natalie Portman olśniły w Cannes

Zjawiskowe! Amal Clooney, Angelina Jolie i Natalie Portman olśniły w Cannes

Melis próbuje agresją zamaskować poczucie winy! Sila wyzna Kuzeyowi prawdę?

Melis próbuje agresją zamaskować poczucie winy! Sila wyzna Kuzeyowi prawdę?