
“Czas apokalipsy” (Francis Ford Coppola1979)
Uwielbiam zapach napalmu o poranku – ta kwestia kończąca bombardowanie wioski wietnamskiej napalmem, w rytm „Jazdy Walkirii” Wagnera, to wizytówka filmu Coppoli, będącego luźną ekranizacją conradowskiego „Jądra ciemności”, znana nawet tym, którzy go nie widzieli. Opowieść o misji porucznika Willarda (Martin Sheen) do Kambodży z tajną misją likwidacji pułkownika Kurtza (Marlon Brando), który zbuntował się przeciwko swoim zwierzchnikom jest metaforą psychologicznej wędrówki w głąb ludzkiego umysłu i szaleństwa ogarniającego kraj. Młody porucznik zaczyna wątpić w słuszność swojej misji, a jednocześnie rozumieć człowieka, którego ma zlikwidować, a który nie chce brać udziału w dalszym pochodzie okrucieństwa, zatraceniem człowieczeństwa i swych własnych ideałów.
Program TV został dostarczony i opracowany przez media-press.tv

„Das Boot. Okręt“ (Wolfgang Petersen 1981)
Film pokazujący wojnę z perspektywy załogi U-Boota, biorącego udział w bitwie o Atlantyk podczas II wojny światowej, nakręcony na podstawie autobiograficznej książki byłego korespondenta wojennego, Lothara G. Buchheima, który jest pierwowzorem postaci porucznika Wernera, członka załogi U-96, dowodzonego przez doświadczonego kapitana Heinricha Lehmann-Willenbrocka. Petersenowi udało się oddać, dzięki doskonałym zdjęciom i dźwiękowi, klaustrofobiczną atmosferę ciasnych wnętrz łodzi podwodnej, a także ludzki strach i lęk, tęsknotę za najbliższymi, chwile załamania. Nie brak w filmie momentów walki i mało humanitarnych zachowań żołnierzy niemieckich, co nadaje „Okrętowi” wymiar bardzo uniwersalny, a zarazem głęboko antywojenny.
Program TV został dostarczony i opracowany przez media-press.tv

„Gallipolli” (Peter Weir1981)
Australia, rok 1915. Młody sprinter Archy Hamilton (Mark Lee) wraz z Frankiem Dunne’em (Mel Gibson), swoim sportowym rywalem, zaciągają się do Korpusu Australijsko-Nowozelandzkiego i zostają wysłani na półwysep Gallipoli, by wziąć udział w bitwie o Dardanele przeciwko Turkom…
…która zakończyła się masakrą około 130 tysięcy ludzi i zwycięstwem Imperium Osmańskiego. Dwie, utrzymane w kumpelskim tonie części filmu, kończy półgodzinna, nakręcona z wielką dbałością o realia historyczne sekwencja bitwy o Dardanele, ukazująca brutalną konfrontację mitów i wyobrażeń o wojnie z jej okrucieństwem i bezwzględnością. A finałowa sekwencja równoległy montaż szaleńczego biegu będącego posłańcem Franka z rozkazami zaprzestania ataku i jednoczesnych przygotowań żołnierzy do niego, w których wykorzystano fragmenty albumu Oxygène Jarre’a i Adaggio g-moll Albinioniego to filmowy majstersztyk!
Program TV został dostarczony i opracowany przez media-press.tv

„Pluton” (Oliver Stone 1986)
„Pluton” to w filmowym katalogu lektura obowiązkowa – arcydzieło bez ogródek, po męsku pokazujące koszmar wojny w Wietnamie. Film należy do wietnamskiej trylogii Olivera Stone’a obok „Pomiędzy niebem a ziemią” (1993) i „Urodzonym 4 lipca” (1989) i jest najbardziej z nich osobisty, bo narracja (pod którą mógłby podpisać się sam Stone, weteran wojny w Wietnamie) prowadzona jest z punktu widzenia młodego idealisty rzuconego w sam środek piekła, gdzie ludzie traktowani są jak mięso armatnie, koledzy walczą ze sobą, mordują bezbronnych jeńców, grożą dzieciom i gwałcą kobiety. Film opowiada historię Chrisa Taylora (Charlie Sheen), alter ego reżysera, ochotnika pełniącego służbę w Wietnamie, który jest świadkiem konfliktu dwóch sierżantów. Podczas pacyfikacji wioski sierżant Barnes (Tom Berenger) morduje bezbronną kobietę, co spotyka się z ostrym sprzeciwem sierżanta Eliasa (Willem Dafoe). Konflikt między tą dwójką dzieli pluton na dwa wrogie obozy, zwłaszcza gdy Elias ginie podstępnie z ręki Barnesa.
Program TV został dostarczony i opracowany przez media-press.tv