
„Urodziny młodego warszawiaka” (1980) | reż. Ewa Petelska, Czesław Petelski
Cztery najważniejsze rocznice urodzin z życia bohatera. 24 września 1938 r. Jurek obchodzi 17. urodziny. Ojciec zaprasza go na kolację. Obiecuje, że załatwi mu po maturze wyjazd na studia do Paryża. Kolejne, 18. urodziny, Jurek obchodzi, walcząc w obleganej przez Niemców Warszawie. Wtedy poznaje Teresę, z którą parę lat potem połączy go gorące uczucie. We wrześniu 1943 r. pracuje jako kontroler w Urzędzie Skarbowym, działa w konspiracji. Jesienią 1944 r. wybucha Powstanie Warszawskie. Kolejną rocznicę urodzin Jerzy świętuje na barykadach.

„Dzień czwarty” (1984) | reż. Ludmiła Niedbalska
Paradokumentalny obraz odtwarza początkowe dni powstania. Sylwetka głównego bohatera, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, ukazana została na tle nierównych walk powstańców z hitlerowcami oraz licznych retrospekcji, w których wiele miejsca poświęcono jego żonie, Barbarze. Powstał portret nie tyle genialnego poety, co człowieka przedwcześnie dojrzałego, wrażliwego i świadomego tragizmu historii.

„Pierścionek z orłem w koronie” (1992) | reż. Andrzej Wajda
Powstanie Warszawskie - wybuch i agonia. Wkroczenie wojsk radzieckich i ta nowa Polska, w której nie wszyscy są u siebie. Marcin, dowódca jednego z powstańczych plutonów, w poczuciu odpowiedzialności za swoich ludzi szuka kompromisu z nową władzą. Nie ma jednak kompromisów dla żołnierzy AK. Są ubeckie katownie, więzienia i łagry. Kiedy Marcin przekona się, jak bardzo był w błędzie, na wszystko już będzie za późno...

„Baczyński” (2013) | reż. Kordian Piwowarski
Kolaż, którego centrum stanowi poezja Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Historia rozgrywa się na trzech planach. Pierwszy to odtworzenie wydarzeń z ostatnich lat życia poety - ślubu z Barbarą Drapczyńską, działalności podziemnej, pierwszych poetyckich sukcesów. Drugi plan zawiera szkic dokumentalny, złożony ze zdjęć archiwalnych z września 1939 roku i z sierpnia 1944 roku z Powstania Warszawskiego oraz z wywiadów z tymi, którzy pamiętają poetę. Trzeci element filmu to poetycki slam, poddający poezję Baczyńskiego nowej interpretacji.