Czarny serial

Polska 2000

Reżyseria:Tomasz Orlicz

Czas trwania:25 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Dokument/Felieton

Czarny serial w telewizji

  • Tomasz Orlicz

    Autor

  • Tomasz Orlicz

    Reżyseria

Opis programu

9 maja 1987 roku o godzinie 10.18 z warszawskiego lotniska Okęcie w rejs czarterowy do Nowego Jorku wystartował "Kościuszko", IŁ - 62 M należący do PLL LOT. Po 20 minutach, kiedy był już nad Grudziądzem, kapitan Zygmunt Pawlaczyk zawiadomił kontrolera ruchu powietrznego o awarii jednego z silników. Samolot zawrócił do Warszawy. Zapadła decyzja o awaryjnym lądowaniu na Okęciu. O godzinie 11.02 kapitan zameldował po raz ostatni: "Nie mam sterowania. Mam boczny przechył. To już koniec. Cześć chłopaki". Przez kolejnych 9 minut samolot utrzymywał się jeszcze w powietrzu. Z prędkością ponad 300 km na godzinę zbliżał się do osi dłuższego pasa "trzy - trzy". Spadł na Las Kabacki kilka kilometrów przed progiem pasa. Mieszkańcy pobliskiego osiedla twierdzili, że samolot leciał wprost na budynki, ale w ostatniej chwili zmienił kurs. Przypadek czy efekt świadomego działania kapitana Pawlaczyka? Śledztwo nie wykluczyło ani jednej, ani drugiej możliwości. Na miejscu zginęło 172 pasażerów i 11 członków załogi. Płonęło 6 ha lasów. Szczątki samolotu były rozrzucone na dużej przestrzeni. Ciała ofiar były trudne do zidentyfikowania. Jak ustalili eksperci z Politechniki Warszawskiej, samolot płonął przez ponad 30 minut. Wnętrze kokpitu pasażerskiego zamieniło się w istne piekło. Większość elementów wykonana była z materiałów łatwopalnych. Podobnie jak w przypadku katastrofy "Kopernika", który rozbił się siedem lat wcześniej, pęknięty wał napędowy spowodował urwanie turbiny, która przecięła elementy steru pionowego i steru kierunku, uszkodziła także trzy pozostałe silniki. Czy ten dramat musiał się powtórzyć i kto jest za niego odpowiedzialny? Nie ustalono, kto ponosi winę za śmierć 183 osób na pokładzie. Nigdy nie doszło do procesu. Po zakończeniu dochodzenia przedstawiciele polskich władz odbyli pokazowy rejs samolotem tego samego typu, aby ratować wizerunek LOT - u i IŁ - a 62 M. Specjalnie na tę okazję sprowadzili z ZSRR dodatkowe części, które później oddali Rosjanom. Autor programu dotarł do naocznych świadków katastrofy - pracowników Biura Kontroli Lotów, członków komisji badającej przyczyny katastrofy, ekspertów i mechaników obeznanych z budową i funkcjonowaniem IŁ - ów 62, oraz pilotów. Wraz z nimi będzie się starał odpowiedzieć na pytanie, kto ponosi odpowiedzialność za tragedię "Kościuszki". CZARNY SERIAL "KOŚCIUSZKO" Felieton, 25 min, Polska 2000 Autor: Tomasz Orlicz