Diabelskie nasienie
Polska 2000
Koniec XVIII w. Władze bałkańskiego miasteczka postanowiły rozwiązać narastające niepokoje społeczne, urządzając polowanie na czarownice. Broniąc się przed urojonym diabłem, ściągnięto prawdziwego.
Reżyseria:Olga Lipińska
Czas trwania:82 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Teatr/Dramat
Diabelskie nasienie w telewizji
Jerzy Kamas
jako Wielkorządca
Piotr Fronczewski
jako Dr Antonius de Haen
Krzysztof Gosztyła
jako Juriszić, namiestnik
Jerzy Łapiński
jako Zawerski, sędzia miejski
Wojciech Pokora
jako Perk, adwokat
Grzegorz Wons
jako Koller, kapitan straży miejskiej
Jerzy Gorazdowski
Scenariusz
Jerzy Satanowski
Muzyka
Olga Lipińska
Reżyseria
Opis programu
To w telegraficznym skrócie treść sztuki Ivo Breçana (ur.1936), najczęściej wystawianego dramatopisarza chorwackiego, ongiś profesora uniwersytetu w ćibeniku (1960-83), później dyrektora artystycznego tutejszego teatru i Międzynarodowego Festiwalu Dziecięcego w tym mieście. Autor głośnego "Przedstawienia Hamleta we wsi Głucha Dolna" (telewizyjna inscenizacja Olgi Lipińskiej została włączona do Złotej Setki Teatru TV), "Uroczystej kolacji w przedsiębiorstwie pogrzebowym", "Elektrowni wodnej w Suchym Dole", "Szatana na wydziale filozoficznym" - nazywa swe dramaty tragigroteskami. Rzecz jednak - jak zauważa znawca jego twórczości - "w szczególnym pojmowaniu zarówno tragedii, jak i komedii. Jesteśmy świadkami tragedii, w których nie dochodzi do katharsis; z drugiej zaś strony - komedii, w których brak efektu śmiechu. Albo też, nawet jeśli się roześmiejemy, bardzo szybko poczujemy, jak nam ten śmiech lodowacieje na wargach. Pozostają przygnębienie i pustka, i uczucie utraconej etyki". Te słowa można z powodzeniem odnieść do "sztuki w ośmiu obrazach", w oryginale noszącej tytuł "Ledeno sjeme". Obserwując, jak etyka zamienia się w politykę czy politykierstwo, a wzniosłe idee zostają zanegowane i wykpione, jak ci, którym powierzono "rząd dusz", dla własnych, małych interesów i uciech nie stronią od manipulacji, rozpalania najniższych ludzkich instynktów, okrucieństwa i zbrodni - pomimo historycznego kostiumu widzimy naszą nagą rzeczywistość. Chorwacki dramatopisarz odsłania także inną perspektywę. Wskazuje może największe zagrożenie dla współczesnego człowieka, który wierząc w oświecenie, wiedzę, postęp, wszechmoc rozumu - dał się nabrać na najsprytniejszą diabelską sztuczkę. Jak mówi jeden z bohaterów do wcielonego diabła - "najgroźniejsza pułapka, jaką waszmość zastawia, to kłamstwo, że pana w ogóle nie ma". Namiestnik zagrzebsko-kriżewackiej prowincji Juriszić wzywa najważniejsze osobistości z ratusza, by przekazać im rozkaz Wielkorządcy o wznowieniu inkwizycji.