Dziesięć tysięcy dni
Tízezer nap / Ten Thousand Days, Węgry 1967
Trzydzieści lat z życia mieszkańców pewnej wsi - Istvána, jego żony Juli oraz ich przyjaciela Bánó - od czasów przedwojennej nędzy, poprzez wojnę, przymusową reformę rolną, aż po lata 50.
Reżyseria:Ferenc Kósa
Czas trwania:115 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat obyczajowy
Dziesięć tysięcy dni w telewizji
Tibor Molnár
jako István Széles
Gyöngyi Bürös
jako Juli
János Koltai
jako Bánó
János Rajz
jako Balogh
János Görbe
jako József
Sándor Siménfalvy
jako Sándor
Sándor Csoóri
Scenariusz
Imre Gyöngyössy
Scenariusz
Ferenc Kósa
Scenariusz
Ferenc Kósa
Reżyseria
Ferencné Szécsényi
Montaż
Sándor Sára
Zdjęcia
Opis programu
Debiut fabularny Ferenca Kosy jest na poły poetycką balladą, na poły kronikarskim zapisem trzydziestu lat z życia wiejskiej społeczności - od czasów przedwojennej nędzy, poprzez wojnę, przymusową reformę rolną aż po lata 50. Istvan Szeles, biedny robotnik rolny, poszukuje pracy u bogatych rolników. W trakcie tych poszukiwań poznaje Bano Fulopa i zaprzyjaźnia się z nim. Poznaje także Juli, swoją przyszłą żonę. Gdy rodzi się im dziecko, Bano zostaje jego ojcem chrzestnym. Związany z komunistami, organizuje strajk robotników rolnych, do którego Istvan się nie przyłącza. Po wojnie Bano, z ramienia partii komunistycznej, nadzoruje dystrybucję ziemi w ramach reformy rolnej. Przypadkowo wplątany w morderstwo Istvan zostaje aresztowany i skazany na pobyt w obozie pracy. Po powrocie na wieś jego stosunki z Bano ulegają ochłodzeniu. Nadchodzi rok 1956 i Bano na fali rozliczeń zostaje uwięziony. Szeles walczy o jego uwolnienie i nawet decyduje się wstąpić do założonej przez Bano spółdzielni rolnej, ale... nie mogąc unieść ciężaru wydarzeń próbuje popełnić samobójstwo. Zostaje uratowany w ostatniej chwili przez Juli. "Realizację filmu Ferenca Kosy poprzedziły kilkuletnie prace dokumentacyjne. Kosa i jego współpracownicy zjeździli całe Węgry rozmawiając z chłopami, robiąc zdjęcia i rejestrując wywiady. Niezwykle piękne zdjęcia były autorstwem Sandora Sary. Obraz jest nie tylko nosicielem akcji, lecz często jest związany z punktem widzenia określonej postaci. Zdjęcia są w tym filmie najważniejsze, bo każda najmniejsza nawet część kadru wyraża jakąś ludzką sprawę... - mówił Ferenc Kosa. Walory filmu doceniło jury festiwalu w Cannes przyznając mu nagrodę za reżyserię oraz "Prix de la jeunesse" w 1967 roku. Ferenc Kosa dał się poznać jako niezwykle wrażliwy autor filmów o tematyce społeczno-moralnej, doskonale zakomponowanych dramatów historycznych. Zrealizował m.in. filmy: "Dziesięć tysięcy dni", Korona śmierci", "Poza czasem", "Śnieżyca", "Misja", "Mecz".