Grzegorz Gerwazy Gorczycki - Completorium

Polska 2021

Completorium Gorczyckiego zalicza się do formy koncertu wokalno-instrumentalnego i stanowi jedno z najwspanialszych dzieł polskich w zakresie formy.

Czas trwania:30 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Muzyka/Koncert

Grzegorz Gerwazy Gorczycki - Completorium w telewizji

  • Andrzej Kosendiak

  • Aldona Bartnik

  • Aleksandra Turalska

  • Daniel Elgersma

  • Piotr Olech

  • Maciej Gocman

Opis programu

Completorium Gorczyckiego należy zaliczyć do formy koncertu wokalno - instrumentalnego. Kompozytor operuje tu w sposób wytrawny zarówno fakturą polifoniczną, jak i homofoniczną. Wykorzystuje wszechstronny aparat wokalny. Przez ekspozycję solową wszystkich głosów, duety we wszystkich możliwych zestawach, często stosowane tercety, wreszcie pełną polifonię chóru osiąga wielką różnorodność brzmienia. Również parlanda całego zespołu wokalnego wnoszą element dużego napięcia. Skrzypce, które koncertują z partiami wokalnymi, wykazują wiele samodzielności melodycznej. Właściwości instrumentalne dwóch clarini wykorzystane zostały w pierwszej i ostatniej części utworu (clarino solo również w psalmie Ecce nunc) dla podkreślenia masywności brzmienia tych części. Melodyka Completorium (poza hymnem) nie wykazuje łączności z chorałem, przeciwnie, już na początku utworu odczuwamy klimat ludowej pieśni religijnej. Partie głosów solowych, poza kilkoma stereotypowymiprogresjami, ujawniają dużą inwencję. Kompozytor nie stroni również od chromatyki, aczkolwiek stosuje ją ostrożnie. Melizmaty są bogato rozbudowane, a akcentacja słowna poprawna. Gorczycki dbał o deklamację tekstu, stąd powtórzenia są oszczędne i uzasadnione. Completorium Gorczyckiego stanowi jedno z najwspanialszych dzieł polskich w zakresie formy. Utwór wykazuje znamiona takiej techniki, jaką zabłysnąć miały w niedługim czasie wielkie oratoria G. F. Händla. [Jan Węcowski]Słowa utworu oparto na tekście liturgicznymWrocław Baroque EnsembleZespół specjalizuje się w wykonawstwie historycznym, koncentrując się na odkrywaniu mało znanego repertuaru z Europy Środkowej. Wykonuje przede wszystkim muzykę polskiego renesansu i baroku, od kompozycji kameralnych po dzieła oratoryjne i kantatowe. Wrocław Baroque Ensemble został założony w 2012 r. przez Andrzeja Kosendiaka i od początku funkcjonuje pod jego artystycznym kierownictwem, a obecnie jest jednym z zespołów działających przy Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Jego trzon tworzą wybitni instrumentaliści i śpiewacy z krajów europejskich (Polski, Czech, Wielkiej Brytanii i Niemiec). Zespół może pochwalić się bogatym katalogiem nagrań, który obejmuje serię albumów poświęconych twórczości kompozytorów polskiego baroku: Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Bartłomieja Pękiela, Marcina Mielczewskiego, Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego, Mikołaja Zieleńskiego i Jacka Różyckiego (CD Accord). Albumy są dostępne na Spotify i dystrybuowane na całym świecie przez Naxos; zdobywają pozytywne recenzje m.in. na portalach MusicWeb International, ClassicsToday.com i Fanfare Archive. Pierwsza z płyt, z muzyką Gorczyckiego, otrzymała w 2013 r. Wrocławską Nagrodę Muzyczną, kolejne były nominowane do nagrody Fryderyk (w latach 2013, 2015, 20172020), w 2019 r. uzyskał tę nagrodę album Mielczewski II, a w 2021 Mikołaj Zieleński (obie płyty zostały wyróżnione w kategorii Album roku muzyka dawna). W 2015 r. ukazała się, nagrana wraz z Chórem Chłopięcym NFM pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka, płyta Salzburska Msza Maryjna z muzykąliturgiczną Mozarta. Zespół gościł na znaczących międzynarodowych festiwalach, takich jak Wratislavia Cantans, Lato Ochrydzkie, Emilia Romagna Festival, Usedomer Musikfestival czy Festival Ljubljana, oraz występował w wielu miastach Polski.