Hanezu
Hanezu No Tsuki, Japonia 2011
Opowieść o niespełnionej miłości zajmującej się barwieniem tkanin Kayoko i rzeźbiarza Takumi. Rozdarta między miłością do kochanka a wyrzutami sumienia wobec męża Kayoko musi któregoś wybrać.
Reżyseria:Naomi Kawase
Czas trwania:105 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat obyczajowy
Hanezu w telewizji
Obsada i Twórcy
Tôta Komizu
jako Takumi
Hako Ohshima
jako Kayoko
Tetsuya Akikawa
jako Tetsuya
Naomi Kawase
Scenariusz
Naomi Kawase
Reżyseria
Naomi Kawase
Montaż
Naomi Kawase
Zdjęcia
Hashiken
Muzyka
Naomi Kawase
Producent
Opis programu
Reżyserka Naomi Kawase, odwołując się do japońskiej tradycji poetyckiej, opowiada współczesną historię niespełnionej miłości. Pokazywany w canneńskim konkursie w 2011 roku film "Hanezu", swoją polską premierę miał na ubiegłorocznym festiwalu FILMY ŚWIATA ALE KINO+. Pojawiające się w jego tytule słowo "hanezu" oznacza w japońskim "odcień czerwieni" i zaczerpnięte zostało z najstarszego istniejącego w Kraju Kwitnącej Wiśni zbioru poezji - pochodzącego z VIII wieku Manyoshu. Zachowane w nim wiersze tworzone były przez osoby pochodzące z różnych klas społecznych, od władców po ubogich rolników, a ich tematykę stanowiła najczęściej miłość między kobietą i mężczyzną. Naomi Kawase, odwołując się do tych literackich romansów, przedstawia współczesną opowieść o niespełnionej miłości Kayoko, zajmującej się barwieniem tkanin i rzeźbiarza Takumi. Rozdarta pomiędzy miłością do kochanka, a wyrzutami sumienia wobec męża, Kayoko będzie musiała wybrać któregoś z nich. "Hanezu" to poetycka historia przepełniona spokojem, kręcona długimi ujęciami dokumentującymi japońską przyrodę i żyjących pośród niej ludzi. Asuka, w której rozgrywa się akcja filmu, uważana jest za miejsce narodzin Japonii. To właśnie tam, zgodnie z rytmem przyrody, życie ludzkie wypełniało czekanie i powolna codzienność wyznaczana cyklami natury. Naomi Kawase, której dwa wcześniejsze obrazy (Shara, Las w żałobie) również pokazywane były na poprzednich edycjach festiwalu FILMY ŚWIATA ALE KINO+, uważa, że związek człowieka z naturą jest nierozerwalny. W jej filmach przyroda gra główną rolę, aktorzy znajdują się niejako na drugim planie. Kawase, mająca w swoim dorobku bogatą twórczość dokumentalną, zestawia tchnące poezją zdjęcia majestatycznej natury z ujęciami utrzymanymi w dokumentalnej stylistyce.