Kariera Alfa Omegi

Polska 1990

Treścią sztuki jest światowa kariera tenora Jana Kiepury. W postaciach Alfa Omegi i Ekscelencji łatwo dostrzec aluzje do słynnego śpiewaka i sanacyjnego premiera, Felicjana Sławoja Składkowskiego.

Reżyseria:Barbara Borys-Damięcka

Czas trwania:120 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Teatr/Spektakl teatralny

Kariera Alfa Omegi w telewizji

  • Krzysztof Wakuliński

    jako Alf Omega

  • Andrzej Zaorski

    jako Blum

  • Agnieszka Pilaszewska

    jako Zuzia

  • Krzysztof Kowalewski

    jako Ekscelencja

  • Bogdan Baer

    jako Rewski

  • Jerzy Kryszak

    jako Reżyser

  • Barbara Borys-Damięcka

    Reżyseria

  • Radosław Szpinder

    Montaż

  • Wojciech Głuch

    Muzyka

  • Tatiana Kwiatkowska

    Scenografia

Opis programu

Wodewil Juliana Tuwima i Mariana Hemara w reżyserii Barbary Borys - Damięckiej. Spektakl z 1990 roku. Kariera Alfa Omegi to wodewil satyryczno - polityczny napisany przez Juliana Tuwima i Mariana Hemara dla teatrzyku Cyrulik Warszawski, wystawiony na tej scenie 4 września 1936 roku. W postaciach Alfa Omegi i Ekscelencji łatwo dostrzec aluzje do postaci słynnego tenora, Jana Kiepury oraz sanacyjnego premiera, Felicjana Sławoja Składkowskiego. Julian Tuwim i Marian Hemar w sposób zjadliwy przedstawili wycinki z życia Kiepury, któremu nie wystarczała fantastyczna popularność w wielu krajach. W przerwach między ariami wyśpiewywanymi z samochodowych dachów i hotelowych balkonów, dzielił się z publicznością swoimi historiozoficznymi i politycznymi teoriami. Autorzy pokazali jak drwią sobie z megalomanii i wodzowskich zapędów śpiewaka ostatnią sceną spektaklu jest apoteoza w stylu Nocy listopadowej ze starych portretów spoglądają dyktatorzy: Cezar, Napoleon, Mussolini. Na scenie rodzi się godny następca Omega. Widowisko przeplatane jest najpopularniejszymi pieśniami i ariami z repertuaru Jana Kiepury. Muzykę do piosenek napisanych do oryginalnego spektaklu stworzył Henryk Wars (m.in. Piosenka o szczęściu). Wodewil Kariera Alfa Omegi był największym sukcesem w pięcioletniej historii Cyrulika Warszawskiego. Mimo to nie doszło do planowanego wystawienia we Lwowie, a w Sosnowcu urażony ojciec Jasia o złotym gardle (tak zwano Kiepurę), usiłując nie dopuścić do występów teatru, organizował ponoć burdy na widowni, zaś artystów obrzucono zgniłymi jajami. Przed wojną istniała cenzura prewencyjna i gdy cenzor zaczął coś z tekstów wykreślać, zirytowani autorzy wysłali egzemplarz do premiera Sławoja Składkowskiego, by sam dokonał skreśleń. Ten natychmiast odesłał tekst z adnotacją, że nie wolno wykreślić żadnego słowa. Premier przełknął tę gorzką pigułkę pojawił się na premierze i podobno znakomicie się bawił, oglądając ucharakteryzowanego na siebie Tadeusza Olszę. W telewizyjnej wersji spektaklu w roli Alfa Omegi występuje Krzysztof Wakuliński, któremu głosu użycza tenor Jacek Laszczkowski. Ekscelencję zagrał Krzysztof Kowalewski. Muzykę do tej wersji napisał Wojciech Głuch. W programie wykorzystane zostały fragmenty kompozycji: G. Pucciniego, G. Verdiego, E. di Capui, O. P. Freire'a. Autorzy: Julian Tuwim i Maciej Hemar Reżyseria: Barbara Borys - Damięcka Scenografia: Tatiana Kwiatkowska Muzyka: Wojciech Głuch Choreografia: Beata Dyjecińska Obsada: Krzysztof Wakuliński, Andrzej Zaorski, Agnieszka Pilaszewska, Krzysztof Kowalewski, Bogdan Baer, Jerzy Kryszak, Jerzy Bończak, Stefan Friedman, Magdalena Kuta, Gustaw Lutkiewicz, Wiesław Komasa i inni