Miłość na Krymie

Polska 2014

Sztuka w skrócie pokazuje, co dzieje się z ludźmi i rzeczywistością, w której żyją, od początku XX w. po dziś dzień. Akt pierwszy toczy się w 1910 r., drugi - w 1928 r., trzeci to współczesność.

Reżyseria:Jan Englert

Czas trwania:125 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Teatr/Spektakl teatralny

Miłość na Krymie w telewizji

  • Mirosław Konarowski

    jako Piotr Aleksiejewicz Sjejkin

  • Grzegorz Małecki

    jako Tatiana Jakowlewna Borodina

  • Mariusz Bonaszewski

    jako Ilja Zubatyj

  • Barbara Horowianka

    jako Rudolf Rudolfowicz Wolf

  • Jan Frycz

    jako Aleksandr Iwanowicz Czelcow

  • Janusz Gajos

    jako Matriona Wasiljewna Czelcowa

  • Jan Englert

    Reżyseria

  • Jerzy Jarocki

    Reżyseria

  • Milenia Fiedler

    Montaż

  • Stanisław Radwan

    Muzyka

  • Producent T5D

    Producent

  • TVP

    Producent

Opis programu

Utrzymana w stylistyce pastiszu "Miłość na Krymie" Sławomira Mrożka została napisana w 1993 r. Swoje dzieło autor określił jako komedia tragiczna w trzech aktach, a każdy z nich przybliża widzom inny znaczący rozdział w dziejach Rosji. Jesteśmy świadkami wydarzeń w Rosji carskiej, w okresie władzy radzieckiej, a także w tej całkiem współczesnej. Mrożek świadomie przywołuje m.in. twórczość Czechowa ("Wiśniowy sad", "Trzy siostry", "Wujaszek Wania") i jego epoki, nawiązuje do swojej wielkiej fascynacji Rosją, poświęcając sztukę przemianom w tym kraju. Przybliża Rosję w ważnych momentach jej dziejów, od początku XX wieku aż do jego schyłku. Pokazuje zachowania ludzi wpisujące się w zmieniającą się wokół nich rzeczywistość. Nawiązuje do egzystencjalizmu, mówiącego o ludzkiej samotności, braku miłości, niemożności porozumienia się z otoczeniem. Akcja rozpoczyna się przed I wojną światową. Bohaterowie sztuki przebywają na Krymie, w posiadłości z widokiem na morze. W salonie prowadzą rozmowy filozoficzne, rozprawiają o życiu, polityce, piją herbatę z samowara z konfiturami. Najpierw widz poznaje spędzającą wolny czas w krymskim kurorcie młodą nauczycielkę z Tambowa, Tatianę Jakowlewną, która jest zakochana w Piotrze Aleksiejewiczu. Kiedy są sami w salonie próbuje nawiązać z nim bardziej osobistą pogawędkę, ale oschły i zimny porucznik nie daje zbliżyć się do siebie kruchej i delikatnej kobiecie. Wkrótce nadchodzi całe towarzystwo i w ogóle nie ma już mowy o intymnej atmosferze, jaką próbowała wytworzyć Tatiana. Wywiązuje się burzliwa dyskusja na różne tematy. Nagle, ku zaskoczeniu wszystkich, a szczególnie Tatiany, Piotr Aleksiejewicz prosi o rękę aktorkę Lily Karłowną, roztaczając przed nią niezbyt ciekawe perspektywy życia w garnizonie. Jej szybka decyzja o przyjęciu oświadczyn wprawia porucznika w zdumienie i jeszcze większą konsternację. Zapada cisza. Tatiana ucieka, kompletnie zaskoczony zgodą Lily porucznik też się wycofuje. W salonie pozostają: podkochujący się w Lily budowniczy kolei Rudolf Rudolfowicz Wolf oraz małżeństwo kupców: Matriona Wasiljewna i Aleksandr Iwanowicz, a także poeta Iwan Zachedryński. Wszyscy oni nie wiedzą, jak się mają zachować, najbardziej skonfundowany jest Iwan Nikołajewicz, który darzy Tatianę szczerą miłością. Ale ona odrzuca go, postanawia natychmiast wyjechać do Tambowa. Wyjeżdża też Lily, której towarzyszy Rudolf Rudolfowicz. Jadą do majątku w guberni tulskiej, nie wiedząc, że Wiśniowy sad został sprzedany.

Powiązane artykuły