Miłość na Krymie
Polska 2014
Sztuka w skrócie pokazuje, co dzieje się z ludźmi i rzeczywistością, w której żyją, od początku XX w. po dziś dzień. Akt pierwszy toczy się w 1910 r., drugi - w 1928 r., trzeci to współczesność.
Reżyseria:Jan Englert
Czas trwania:125 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Teatr/Spektakl teatralny
Mirosław Konarowski
jako Piotr Aleksiejewicz Sjejkin
Grzegorz Małecki
jako Tatiana Jakowlewna Borodina
Mariusz Bonaszewski
jako Ilja Zubatyj
Barbara Horowianka
jako Rudolf Rudolfowicz Wolf
Jan Frycz
jako Aleksandr Iwanowicz Czelcow
Janusz Gajos
jako Matriona Wasiljewna Czelcowa
Jan Englert
Reżyseria
Jerzy Jarocki
Reżyseria
Milenia Fiedler
Montaż
Stanisław Radwan
Muzyka
Producent T5D
Producent
TVP
Producent
Opis programu
Utrzymana w stylistyce pastiszu "Miłość na Krymie" Sławomira Mrożka została napisana w 1993 r. Swoje dzieło autor określił jako komedia tragiczna w trzech aktach, a każdy z nich przybliża widzom inny znaczący rozdział w dziejach Rosji. Jesteśmy świadkami wydarzeń w Rosji carskiej, w okresie władzy radzieckiej, a także w tej całkiem współczesnej. Mrożek świadomie przywołuje m.in. twórczość Czechowa ("Wiśniowy sad", "Trzy siostry", "Wujaszek Wania") i jego epoki, nawiązuje do swojej wielkiej fascynacji Rosją, poświęcając sztukę przemianom w tym kraju. Przybliża Rosję w ważnych momentach jej dziejów, od początku XX wieku aż do jego schyłku. Pokazuje zachowania ludzi wpisujące się w zmieniającą się wokół nich rzeczywistość. Nawiązuje do egzystencjalizmu, mówiącego o ludzkiej samotności, braku miłości, niemożności porozumienia się z otoczeniem. Akcja rozpoczyna się przed I wojną światową. Bohaterowie sztuki przebywają na Krymie, w posiadłości z widokiem na morze. W salonie prowadzą rozmowy filozoficzne, rozprawiają o życiu, polityce, piją herbatę z samowara z konfiturami. Najpierw widz poznaje spędzającą wolny czas w krymskim kurorcie młodą nauczycielkę z Tambowa, Tatianę Jakowlewną, która jest zakochana w Piotrze Aleksiejewiczu. Kiedy są sami w salonie próbuje nawiązać z nim bardziej osobistą pogawędkę, ale oschły i zimny porucznik nie daje zbliżyć się do siebie kruchej i delikatnej kobiecie. Wkrótce nadchodzi całe towarzystwo i w ogóle nie ma już mowy o intymnej atmosferze, jaką próbowała wytworzyć Tatiana. Wywiązuje się burzliwa dyskusja na różne tematy. Nagle, ku zaskoczeniu wszystkich, a szczególnie Tatiany, Piotr Aleksiejewicz prosi o rękę aktorkę Lily Karłowną, roztaczając przed nią niezbyt ciekawe perspektywy życia w garnizonie. Jej szybka decyzja o przyjęciu oświadczyn wprawia porucznika w zdumienie i jeszcze większą konsternację. Zapada cisza. Tatiana ucieka, kompletnie zaskoczony zgodą Lily porucznik też się wycofuje. W salonie pozostają: podkochujący się w Lily budowniczy kolei Rudolf Rudolfowicz Wolf oraz małżeństwo kupców: Matriona Wasiljewna i Aleksandr Iwanowicz, a także poeta Iwan Zachedryński. Wszyscy oni nie wiedzą, jak się mają zachować, najbardziej skonfundowany jest Iwan Nikołajewicz, który darzy Tatianę szczerą miłością. Ale ona odrzuca go, postanawia natychmiast wyjechać do Tambowa. Wyjeżdża też Lily, której towarzyszy Rudolf Rudolfowicz. Jadą do majątku w guberni tulskiej, nie wiedząc, że Wiśniowy sad został sprzedany.