Pieśń buntu

Polska 2012

Dokument o fenomenie zespołu R.U.T.A. to opowieść o historii punk rocka w Polsce, o niedoli chłopów pańszczyźnianych oraz o zniewoleniu człowieka.

Reżyseria:Paweł Narożnik

Czas trwania:50 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film dokumentalny

Pieśń buntu w telewizji

  • Armand Urbaniak

    Zdjęcia

  • Paweł Narożnik

    Reżyseria

  • Armand Urbaniak

    Scenariusz

  • Paweł Narożnik

    Scenariusz

Opis programu

Film dokumentalny o fenomenie zespołu R. U. T. A. , o historii punk rocka w Polsce, o niedoli chłopów pańszczyźnianych. To współczesna uniwersalna przypowieść o zniewoleniu człowieka przez możnych tego świata. Film traktuje o istocie, potrzebie i naturze buntu w kontekście tych zjawisk, połączonych zgrabnie na dwóch płytach R. U. T. A. Autorzy filmu przedstawiają, jak tworzyły się płyty "Gore" i "Na uschod" oraz pryzbliżają genezę powstania zespołu. Głównym bohaterem jest Maciej Szajkowski, lider R. U. T. A. , a bohaterką Nasta Niakrasawa; w jej przypadku obserwujemy proces narodzin gwiazdy. Film ukazuje również legendy polskiego punk rocka: Roberta Materę Robala z Dezertera i Pawła Gumolę Gumę z Moskwy. Merytorycznego wsparcia w filmie udzielają historyk, profesor Daniel Beavois, oraz socjolog kultury, doktor Mirosław Pęczak. Ważnym motywem w "Pieśni buntu" jest ukazanie aspiracji niepodległościowych wśród Białorusinów. Zwracamy uwagę na aspekt lingwistyczny; cichy bunt objawia się tam w propagowaniu ojczystego języka, który jest wypierany przez wszechstronną rusyfikację wspieraną przez władzę oraz mentalność większości ludzi. Opowiadają o tym fachowcy, m.in. etnolog, który przyczynił się do znalezienia tekstów do płyty "Na uschod", jak również mieszkańcy Mińska. "Pieśń buntu" nie jest jednakowoż polityczną agitką, a uniwersalnym przesłaniem dla ludzi, których uwiera ciasny kołnierzyk systemu. Bunt został ukazany jako immanentne zjawisko kulturowe, raz uśpione, to znów eksplodujące; w tym wypadku poprzez muzykę sublimującą nastroje społeczne nie tylko w Polsce, ale też w perspektywie globalnej. Wyżej wymienione opowieści tworzą strukturę filmu, jego oś dramaturgiczną. Ponadto: w filmie występują postaci wzbogacające nurt sprzeciwu. "Słoma", Jerzy Słomiński, legendarny banita na własne życzenie wybrał życie na wsi i o tym opowiada, skąd ta decyzja. Zobaczymy również skłotersów walczących o swoje ideały, nie zapominając ani przez chwilę, że jest to film muzyczny.