Pusty dom

Bin-jip / 3-Iron, Korea Południowa/Japonia 2004

Bezdomny Tae-suk mieszka w opuszczonych domostwach. Pewnego dnia włamuje się do willi, która nie jest pusta - znajduje się w niej kobieta maltretowana przez męża.

Reżyseria:Ki-duk Kim

Czas trwania:110 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Dramat kryminalny

Pusty dom w telewizji

  • Ki-duk Kim

    Reżyseria

Opis programu

Tae-suk (Jae Hee) jest bezdomny, ale wydaje się, że to raczej życiowy wybór niż smutna konieczność. Uduchowiony alterglobalista mieszka w czasowo opuszczonych domach, w których stara się zachowywać jak duch. Śpi w cudzych łóżkach, myje się w cudzych łazienkach, korzysta z czyichś zapasów zgromadzonych w lodówce, ale w zamian pierze, sprząta i dokonuje drobnych napraw. Pewnego dnia włamuje się do luksusowej willi, która okazuje się nie być całkiem pusta. Mieszka w niej piękna Sun-Hwa (Seung-yeon), maltretowana przez męża kobieta, która zamiast wezwać policję, zaczyna obserwować Tae-suka. Ponieważ sama czuje się niewidoczna dla świata, w nietypowym włamywaczu dostrzega kogoś podobnego do siebie. Przed powrotem jej okrutnego męża, Sun-Hwa podejmuje decyzję o życiu, jakie chce odtąd wieść. "Pusty dom", czterokrotnie nagradzany podczas festiwalu w Wenecji, to zaskakująca historia miłosna, kryminał, baśń metafizyczna i przypowieść buddyjska w jednym. Kim Ki-duk, koreański reżyser od kilku lat robiący olśniewającą karierę festiwalową, już wiele razy odwoływał się do buddyjskiej filozofii, która obecna jest chociażby w jego znanym widzom CANAL+ obrazie "Wiosna, lato, jesień, zima? i wiosna" czy późniejszym "Łuku". Sam Kim Ki-duk, reżyser-amator, ma nietuzinkowy życiorys. Był robotnikiem fabrycznym, żołnierzem piechoty morskiej, utrzymywał się także ze sprzedaży własnych obrazów podczas pobytu we Francji i spędził dwa lata w zakonie. Porzucił habit, by buddyjskie nauki i własne doświadczenia przekazać w inny sposób. W 1996 roku zadebiutował tajemniczym, brutalnym, choć nie pozbawionym magii i malarskich kadrów filmem "Ag-o", w którym opowiedział historię kilku bezdomnych ludzi, z których jeden zwany Krokodylem wykorzystuje seksualnie uratowaną przed utonięciem dziewczynę. Od tamtej pory Ki-duk zdobył m.in. Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie za "Samarytankę", 3 nagrody (w tym FIPRESCI) w Karlowych Warach za "Strażnika wybrzeża", 4 nagrody w Locarno za "Wiosna, lato?" i 2 w San Sebastian (za "Wiosna, lato?" i "Pusty dom").

Powiązane artykuły