Reguły gry
La Regle du Jeu, Francja 1939
Portret obyczajowy arystokracji i burżuazji francuskiej w przededniu wojny. W podparyskiej posiadłości markiza Roberta de la Cheyniesta zbierają się goście, których zaproszono na polowanie.
Reżyseria:Jean Renoir
Czas trwania:110 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Komediodramat
Jean Renoir
jako Octave
Nora Gregor
jako Christine de la Cheyniest
Roland Toutain
jako André Jurieux
Mila Parély
jako Genevieve de Marras
Marcel Dalio
jako Robert de la Cheyniest
Paulette Dubost
jako Lisette
Carl Koch
Scenariusz
Jean Renoir
Scenariusz
Jean Renoir
Reżyseria
Marthe Huguet
Montaż
Marguerite Renoir
Montaż
Jean-Paul Alphen
Zdjęcia
Opis programu
"Reguły gry" - komediodramat francuski z 1939 roku w reżyserii Jeana Renoira już z samego tytułu daty powstania nasuwa łatwe skojarzenia z proroctwem zmian, jakie miała przynieść II wojna światowa. Jest to jednak przede wszystkim znakomity portret obyczajowy arystokracji i burżuazji francuskiej w przededniu wojny, namalowany w podparyskiej posiadłości markiza Roberta de la Cheyniest. Tamże na wielkie polowanie zaproszono całą śmietankę towarzyską. Nie zabrakło nawet kochanka żony gospodarza pariasa z niższej klasy średniej, ale za to modnej postaci - asa lotnictwa. To właśnie Andre Jurieux wykazał brak taktu i wyraził rozgoryczenie z powodu nieobecności ukochanej w chwili, gdy tłumy wiwatowały na cześć jego wyczynów. Teraz spotka Christine i innych gości, w tym Genevieve de Marras, z którą markiz do niedawna zdradzał żonę, a teraz usiłuje zerwać związek z byłą kochanką. A wszystko to pod przykrywką serdeczności, nienagannych manier i zabawy towarzyskiej. Skojarzenie z klasyczną literaturą obyczajową, utrwaleniem obrazu przemijającej epoki nie sugerowałoby dynamizmu akcji, tymczasem dzieło Renoira jest nowoczesne: zaskakuje przenoszeniem akcji z miejsca na miejsce, psuje ciepło powitań ścianą deszczu, kontrastuje elegancję salonów i delikatność manier z masakrą królików i zabijaniem pięknych bażantów. Właśnie przy tym, jak również przy motywie bogatego żydowskiego gościa salonu nietrudno o przypisanie reżyserowi zapowiedzi bliskiego zmiażdżenia tej przeszłości w trybach historii. W rankingu internetowej strony DigitalDreamDoor's na najlepszy film wszech czasów(powstałym w 2004 roku) obraz Jeana Renoira zajął 11 miejsce.