Rosenstrasse
Niemcy/Holandia 2003
Hannah pochodzi z tradycyjnej żydowskiej rodziny. Przyszła na świat i dorastała w Nowym Jorku. Chcąc wyjaśnić córce zawiłe koleje losów rodziny, wyrusza do Berlina, by odnaleźć ducha przodków.
Reżyseria:Margarethe von Trotta
Czas trwania:136 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat wojenny
Galeria
Katja Riemann
jako Lena Fischer
Maria Schrader
jako Hannah Weinstein
Doris Schade
jako Lena Fischer
Jutta Lampe
jako Ruth Weinstein
Jürgen Vogel
jako Arthur von Eschenbach
Martin Feifel
jako Fabian Israel Fischer
Corina Dietz
Montaż
Loek Dikker
Muzyka
Franz Rath
Zdjęcia
Christof Genesis
Kaskader
Hans-Erich Busch
Kierownik produkcji
Arno Neubauer
Kierownik produkcji
Opis programu
Margarethe von Trotta to niemiecka aktorka, reżyserka i autorka scenariuszy. Karierę rozpoczęła w latach 70., początkowo grając w filmach Reinera Wernera Fassbindera i Volkera Schloendorffa (którego żoną była przez 20 lat). Razem zrealizowali m.in. Utraconą cześć Katarzyny Blum, a reżyserka ma na swoim koncie także Złotego Lwa za Czas ołowiu (1981). Na weneckim festiwalu doceniono również jej obraz Rosenstrasse - opowieść przypominającą dramatyczne wydarzenia z czasów II wojny światowej. Amerykańska Żydówka Hannah urodziła się w Nowym Jorku, gdzie spędziła całe swoje życie. Nigdy nie była religijna, nie zgłębiała też historii swojej rodziny. Dopiero śmierć ojca staje się przyczynkiem do powrotu do przeszłości. Pragnąc odpowiedzieć na pytania swojej dorastającej córki, Hannah musi zrozumieć, co gnębiło jej matkę - Ruth, która spędziła dzieciństwo w ogarniętym wojną Berlinie. Hannah jedzie więc do Europy, gdzie spotyka Lenę Fischer. Przed wojną Lena była pianistką i żoną Żyda. Mała Ruth zawdzięczała jej ocalenie z Zagłady. Dzięki Lenie Hannah poznaje bohaterską historię kobiet z Rosenstrasse oraz historię swojego narodu. Kiedy wiosną 1943 roku w budynkach fabrycznych przy Rosenstrasse zgromadzono ostatnich Żydów mieszkających w niemieckiej stolicy (żonatych z Aryjkami lub mających aryjskich krewnych), zaprotestowały kobiety. Konfrontacja z sześcioma tysiącami kobiet zdeterminowanych, by ocalić swoich bliskich przed śmiercią, wystraszyła nawet Josepha Goebbelsa, który w rezultacie uwolnił więźniów. Margarethe von Trotta wraca do tej historii, kontrapunktując ją współczesną opowieścią o młodej amerykańskiej Żydówce pragnącej poznać prawdę o przeszłości swojej matki i rodziny. Film rozgrywa się więc w dwóch planach czasowych, a dramatyzm opowieści podkreśla formalna asceza. Rosenstrasse to obraz kameralny, bliski konwencji teatralnej, skupiony nie tylko na historycznej, ale i psychologicznej prawdzie.