Sen srebrny Salomei
Polska 1994
"Sen srebrny Salomei", nawiązujący do okresu antypolskich powstań chłopów ukraińskich i walki szlachty z hajdamaczyzną, jest próbą skojarzenia motywów historycznych z mistycyzmem.
Reżyseria:Krzysztof Nazar
Czas trwania:130 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat obyczajowy
Sen srebrny Salomei w telewizji
Daniel Olbrychski
jako Regimentarz
Andzej Grabowski
jako Gruszczyński
Jerzy Radziwiłłowicz
jako Sawa
Olgierd Łukaszewicz
jako Pafnucy
Mirosław Baka
jako Semenko
Szymon Kuśmider
jako Leon
Krzysztof Nazar
Reżyseria
Krzysztof Tyszkiewicz
Scenografia
Opis programu
Chyba żaden z dramatów Juliusza Sowackiego (1809 - 49) nie wzbudził takich kontrowersji, jak "Sen srebrny Salomei" - nawet ta, której imię upamiętnił w tytule, matka poety, wzdragała się odczytując przerażające wizje syna. Dramat powstał w 1844 r., w szczególnym okresie życia poety. Spotkanie z Towiańskim i akces do Koła SprawyBożej, zetknięcie się z ideami towianizmu, z twórczością Calderonade la Barki - zaowocowały poszukiwaniem nowych dróg twórczych. "Sen... ", nawiązujący do okresu krwawych antypolskich powstań chłopów ukraińskich i równie bezwzględnej walki szlachty z hajdamaczyzną, jest próbą skojarzenia motywów historycznych z mistycyzmem. Jednocześnie jest to, wedle określenia autora, "Romans dramatyczny w pięciu aktach" - histora miłości, wielkich namiętności i zdrad: wychowanicy Regimentarza, Salomei Gruszczyńskiej, i jego syna Leona, oszalałego z miłości do panienki dworskiego kozaka Semenki, Księżniczki i Sawy, rycerza ukraińskiego, nieszczęsnego potomka hetmańskiego rodu Calińskich. Przede wszystkim zaś "Se nsrebrny Salomei" jest opowieścią o narodzie, który utracił wolność - musi ją odzyskać i odrodzi się w przyszłości. Krzysztof Nazar, nadając telewizyjny kształt wielkiemu dramatowi romantycznemu - równo 150 lat od jego napisania - zawierzy racjonalizmowi Słowackiego. Uzna, że poeta widział opętanie i chaos świata, który przywołał. W ostatniej scenie widowiska Wernyhora odchodzi wraz z umarłymi, a trójka konnych zasnuwa czarnym welonem świat ludzi zagubionych w historii i własnym okrucieństwie. Odchodząc, Wernyhora zabiera pamięć, a zostawia legendy i proroctwa. Bohaterowie dramatu Słowackiego są pokrętni, grzeszni i zbrodniczy. Są też tragiczni. Ale ich emocje, cierpienia i wyrzuty sumienia nie usprawiedlią ich zbrodni. Fanatyzm, sobiepaństwo i pycha, fałsz i pozory, wiara wyłącznie we własnego Boga muszą doprowadzić do klęski.