Śmierć dziecioroba
Polska 1991
Tytułowy dzieciorób, Januszek, wraca z wojska do rodzinnego miasteczka. Tam czeka na niego Blada, przyszła matka jego dziecka, córka szefa tutejszej bezpieki.
Reżyseria:Wojciech Nowak
Czas trwania:85 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Film obyczajowy
Śmierć dziecioroba w telewizji
Marek Kasprzyk
jako Januszek
Anna Majcher
jako Blada
Beata Tyszkiewicz
jako ciotka Lala
Henryk Bista
jako ojciec
Krystyna Sznerr
jako ciotka Iza
Mariusz Bonaszewski
jako ksiądz
Wojciech Nowak
Scenariusz
Wojciech Nowak
Reżyseria
Ewa Pakulska
Montaż
Jarosław Szoda
Zdjęcia
Jerzy Szebesta
Producent
Bogdan Mozer
Scenografia
Opis programu
"Śmierć dziecioroba" to jeden z najżywiej komentowanych filmów polskich na początku lat dziewięćdziesiątych. Obsypany nagrodami na XVI Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni, cieszący się sporym zainteresowaniem publiczności, budził i budzi sprzeczne reakcje. Zwolennikom podobała się brutalność i "szorstkość" dzieła Wojciecha Nowaka. "To nie jest ładny film z humanistycznym przesłaniem, co już jest dostateczną zachętą, żeby go zobaczyć" - podkreślano. Przeciwnicy krytykowali niemal wszystko. Począwszy od tytułu, a skończywszy na głównym bohaterze. "Nowak prezentuje człowieka odrażającego moralnie i próbuje nam wmówić jego niezwykłą wrażliwość? A sugerując głębokie rozterki egzystencjalne, sam lekceważąco nazywa bohatera dzieciorobem? " - pytano z przekąsem. Tak duża rozbieżność ocen urobiła "Śmierci... " opinię filmu, obok którego nie sposób przejść obojętnie. Polska prowincja, lata osiemdziesiąte. Januszek - miasteczkowy casanowa, wraca z wojska. W domu czeka na niego Blada, matka jego przyszłego dziecka, córka szefa miejscowej bezpieki, który załatwił kandydatowi na zięcia skrócenie służby wojskowej. Januszek, mający na sumieniu niejedno złamane serce niewieście, nie pali się do ożenku. Unika jak może wrzaskliwej narzeczonej i jej wpływowego tatusia. Jak zwykle, mimo ostrej kontroli Bladej, nie przepuszcza żadnej "spódniczce". Ląduje nawet w łóżku Lali - ciotki dziewczyny, zamożnej producentki nagrobków. Trochę kradnie, trochę rozrabia, a przede wszystkim broni się przed małżeńskimi więzami. W końcu jednak w odświętnym garniturze staje u boku przyodzianej w biel Bladej. Czy jednak pozwoli założyć sobie ślubną obrączkę?