Śmierć dziecioroba

Polska 1991

Tytułowy dzieciorób, Januszek, wraca z wojska do rodzinnego miasteczka. Tam czeka na niego Blada, przyszła matka jego dziecka, córka szefa tutejszej bezpieki.

Reżyseria:Wojciech Nowak

Czas trwania:85 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film obyczajowy

Śmierć dziecioroba w telewizji

  • Marek Kasprzyk

    jako Januszek

  • Anna Majcher

    jako Blada

  • Beata Tyszkiewicz

    jako ciotka Lala

  • Henryk Bista

    jako ojciec

  • Krystyna Sznerr

    jako ciotka Iza

  • Mariusz Bonaszewski

    jako ksiądz

  • Wojciech Nowak

    Scenariusz

  • Wojciech Nowak

    Reżyseria

  • Ewa Pakulska

    Montaż

  • Jarosław Szoda

    Zdjęcia

  • Jerzy Szebesta

    Producent

  • Bogdan Mozer

    Scenografia

Opis programu

"Śmierć dziecioroba" to jeden z najżywiej komentowanych filmów polskich na początku lat dziewięćdziesiątych. Obsypany nagrodami na XVI Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni, cieszący się sporym zainteresowaniem publiczności, budził i budzi sprzeczne reakcje. Zwolennikom podobała się brutalność i "szorstkość" dzieła Wojciecha Nowaka. "To nie jest ładny film z humanistycznym przesłaniem, co już jest dostateczną zachętą, żeby go zobaczyć" - podkreślano. Przeciwnicy krytykowali niemal wszystko. Począwszy od tytułu, a skończywszy na głównym bohaterze. "Nowak prezentuje człowieka odrażającego moralnie i próbuje nam wmówić jego niezwykłą wrażliwość? A sugerując głębokie rozterki egzystencjalne, sam lekceważąco nazywa bohatera dzieciorobem? " - pytano z przekąsem. Tak duża rozbieżność ocen urobiła "Śmierci... " opinię filmu, obok którego nie sposób przejść obojętnie. Polska prowincja, lata osiemdziesiąte. Januszek - miasteczkowy casanowa, wraca z wojska. W domu czeka na niego Blada, matka jego przyszłego dziecka, córka szefa miejscowej bezpieki, który załatwił kandydatowi na zięcia skrócenie służby wojskowej. Januszek, mający na sumieniu niejedno złamane serce niewieście, nie pali się do ożenku. Unika jak może wrzaskliwej narzeczonej i jej wpływowego tatusia. Jak zwykle, mimo ostrej kontroli Bladej, nie przepuszcza żadnej "spódniczce". Ląduje nawet w łóżku Lali - ciotki dziewczyny, zamożnej producentki nagrobków. Trochę kradnie, trochę rozrabia, a przede wszystkim broni się przed małżeńskimi więzami. W końcu jednak w odświętnym garniturze staje u boku przyodzianej w biel Bladej. Czy jednak pozwoli założyć sobie ślubną obrączkę?