Spotkanie na Atlantyku
Polska 1980
Profesor Nowak powraca do kraju po cyklu wykładów w USA. Podczas długiego rejsu "Batorym" naukowiec poznaje kolejnych pasażerów tworzących galerię barwnych, czasem ekscentrycznych postaci.
Reżyseria:Jerzy Kawalerowicz
Czas trwania:110 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Film psychologiczny
Spotkanie na Atlantyku w telewizji
Teresa Budzisz-Krzyżanowska
jako Magda
Ignacy Gogolewski
jako profesor Nowak
Marek Walczewski
jako Walter
Małgorzata Niemirska
jako Irena
Feliks Parnell
jako pan Józef
Marek Lewandowski
jako Zbyszek
Jerzy Kawalerowicz
Reżyseria
Jerzy Łukaszewicz
Zdjęcia
Piotr Figiel
Muzyka
Opis programu
Na wielkim statku pasażerskim, płynącym z Ameryki do Polski, profesor Nowak (Ignacy Gogolewski) i jego partnerka Magda (Teresa Budzisz-Krzyżanowska) spotykają całą galerię barwnych, czasem ekscentrycznych postaci. Jest wśród nich piosenkarka Irena (Małgorzata Niemirska), która szybko traci głowę dla uwodzicielskiego Zbyszka (Marek Lewandowski) i ksiądz (Wacław Ulewicz), który opiekuje się powracającym po długiej tułaczce do kraju starym emigrantem (Feliks Parnell). Na pokładzie profesor spotyka też mniej przyjaznego pasażera. Tajemniczy mężczyzna (Marek Walczewski) sprawia wrażenie, jakby dobrze znał Nowaka. Profesorowi również wydaje się znajomy. Budzi w nim niepokój i niezrozumiałe wyrzuty sumienia. Mężczyzna podgrzewa atmosferę prowadząc z Nowakiem pełną niedomówień i sugestii prowokacyjną grę. Napięcie, które narasta między nimi staje się przyczyną ataku serca, którego profesor dostaje podczas kapitańskiego balu. Nazywany przez niektórych psycho-thrillerem film Jerzego Kawalerowicza, znanego głównie dzięki superprodukcjom historycznym ("Faraon", "Quo vadis"), w całości niemal został nakręcony na pokładzie transatlantyku "Stefan Batory". Kawalerowicz, obok Wojciecha Jerzego Hasa i Stanisława Lenartowicza uważany jest za inicjatora polskiego kina psychologicznego. Podsumowując ten nurt Aleksander Jackiewicz, krytyk i historyk filmu, pisał: "Nigdy jednak - ani wtedy, ani później, do dnia dzisiejszego - nie stało się kino psychologiczne na tyle samodzielne, by znaleźć własne miejsce w naszej kinematografii. Błądzi wśród rozlicznych tendencji artystycznych i poetyk, gatunków (... ) i stylów". Tak też jest ze "Spotkaniem na Atlantyku". Obraz Kawalerowicza zawiera elementy romansu, obyczajowej komedii czy dramatu, obraca się w kręgu tematyki wojennej (która powraca we wspomnieniach bohaterów), historiozoficznej, choć też odwołuje się do studium jednostki. Niewątpliwym atutem jest doborowa obsada.