Spragnieni miłości
Faa yeung nin wah, Hongkong/Francja 2000
Pani Chan i pan Chow są sąsiadami. Mają poukładane życie - mieszkają ze współmałżonkami, pracują. Pod skorupą uprzejmości kryją się jednak dwie nieszczęśliwe istoty. W końcu zakochują się w sobie.
Reżyseria:Kar-wai Wong
Czas trwania:94 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat psychologiczny
Galeria
Tony Leung Chiu-wai
jako pani Chan
Tony Leung Chiu-Wai
jako Chow Mo-wan
Ping Lam Siu
jako Ah Ping
Rebecca Pan
jako pani Suen
Kelly Lai Chen
jako Mr. Ho
Man-Lei Chan
jako pan Koo
Johnnie Kong
Drugi reżyser
William Chang
Montaż
Michael Galasso
Muzyka
Shigeru Umebayashi
Muzyka
William Chang
Kostiumy
Christopher Doyle
Zdjęcia
Opis programu
Dramat psychologiczno-obyczajowy, 94 min, Hongkong/Francja 2000 Scenariusz i reżyseria: Wong Kar-Wai Występują: Maggie Cheung, Tony Leung, Rebecca Pan, Lui Chun, Siu Ping- Lam, Chin Chi-Ang i inni Wong Kar-Wai, jeden z najlepszych i najambitniejszych reżyserów z Hongkongu, który zasłynął jako twórca nie pozbawionej liryzmu, ale drapieżnej w formie i treści trylogii "Chunking Express", "Upadłe anioły" i "Happy Together", stworzył tym razem czysty melodramat: film delikatny, subtelny, melancholijny, przepełniony tęsknotą i smutkiem, a jednocześnie pulsujący emocjami tym silniejszymi, że nie znalazły ujścia w spełnieniu. Ten niezwykły urok "Spragnionych miłości" dostrzeżono na festiwalu w Cannes, gdzie twórcom przyznano nagrodę za wkład w rozwój techniki filmowej oraz dla najlepszego aktora (Tony Leung). Film wyróżniono także na wielu innych imprezach filmowych w różnych krajach, przyznając mu m.in. Cezara dla najlepszego filmu zagranicznego, Felixa dla najlepszego filmu nieeuropejskiego, nagrody stowarzyszeń krytyków (m.in. nowojorskich, hiszpańskich i argentyńskich), laury na festiwalach w Hongkongu (5 nagród) i w Chile. Rzecz dzieje się w Hongkongu w 1962 r. W ciasnej czynszówce, gdzie życie w dużym stopniu toczy się na oczach współlokatorów, sąsiadujące ze sobą mieszkania wynajmują w tym samym czasie dwa małżeństwa po trzydziestce. Ale na co dzień widujemy tylko dwie spośród tych czterech osób: panią Su Chan, piękną, smukłą sekretarkę, której mąż biznesmen, pracujący dla japońskiej korporacji, stale jest w zagranicznych rozjazdach, oraz pana Chow Mo-Wana, redaktora lokalnej gazety, którego żona również bardzo często wyjeżdża. Ani razu nie oglądamy twarzy wiecznie nieobecnych małżonków, możemy jedynie dostrzec - w rzadkich chwilach, gdy wpadają do domu - zarys ich głowy czy pleców, usłyszeć dochodzący zza drzwi głos. Osamotnieni Su i Chow początkowo tylko mijają się na schodach i w korytarzu, wymieniając zdawkowe uprzejmości, spojrzenia, nieśmiałe uśmiechy. Z rzadka przyjmują zaproszenie gospodyni na wspólne sąsiedzkie pogaduszki. Z czasem rozmowy tych dwojga stają się dłuższe, w końcu oboje zaczynają się umawiać na wspólne kolacje w barze, razem wracać do domu. Wzajemna obecność pozwala im choć na chwilę zapomnieć o dojmującej samotności. Dość szybko odkrywają, że ich współmałżonkowie mają ze sobą romans i ta bolesna prawda jeszcze bardziej zbliża ich do siebie. Lecz nawet wówczas nie przekraczają granic konwenansu. Może boją się nowego uczucia i nowego rozczarowania, może tak poważnie traktują pzysięgę małżeńską, że nie potrafią jej złamać nawet wtedy, gdy sami zostali oszukani? A może pragną zachować w sercu wspomnienie miłości doskonałej? Bo pamięć o niej zostanie w nich na zawsze.