Strach na wróble
Scarecrow, USA 1973
Max i Lion poznają się na opustoszałej drodze. Max chce otworzyć myjnię, Lion pragnie odnaleźć żonę, którą porzucił, i zobaczyć dziecko. Mężczyźni zaprzyjaźniają się i ruszają razem w dalszą drogę.
Reżyseria:Jerry Schatzberg
Czas trwania:112 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat obyczajowy
Strach na wróble w telewizji
Galeria
Gene Hackman
jako Max
Al Pacino
jako Lion
Dorothy Tristan
jako Coley
Ann Wedgeworth
jako Frenchy
Richard Lynch
jako Riley
Eileen Brennan
jako Darlene
Garry Michael White
Scenariusz
Candy Flanagin
Efekty specjalne
Frank Griffin
Charakteryzacja
Vilmos Zsigmond
Zdjęcia
Fred Myrow
Muzyka
Jerry Schatzberg
Reżyseria
Opis programu
Jerry Schatzberg, amerykański reżyser urodzony w Nowym Jorku, to twórca kojarzony przede wszystkim z dwoma klasycznymi już filmami z lat 70. Narkomani z 1971 roku zwróciły uwagę tak szerokiej widowni, jak i krytyki. Późniejszy o dwa lata Strach na wróble okazał się opus magnum Schatzberga. Film zdobył Złotą Palmę w Cannes, stając się jednym z ikonicznych obrazów kina amerykańskiego tamtego okresu. Max i Lion to dwóch mężczyzn żyjących niejako na marginesie społeczeństwa. Starszy z nich Max często popadał w konflikty z prawem. Kolejna bójka skończyła się sześcioletnim wyrokiem więzienia. Max właśnie kończy odsiadkę i opuszcza zakład karny z mocnym postanowieniem odmiany losu. Wesoły i gadatliwy Lion kilka lat temu porzucił będącą w ciąży dziewczynę i zaciągnął się do pracy na morzu. Obecnie chce odnaleźć kobietę i poznać w końcu swoje dziecko. Max jest człowiekiem zamkniętym w sobie, o dość gwałtownym usposobieniu. W więzieniu uskładał małą sumkę i planuje założenie myjni samochodowej w Pittsburgu. Obaj spotykają się w Kalifornii i postanawiają ruszyć na Wschód. Po drodze podejmują się dorywczych prac, poznają przedziwnych ludzi, a także wchodzą w konflikt z prawem. Czy marzenia o lepszej przyszłości mają szansę się spełnić? "Strach na wróble [...] sięga w istocie do rdzennych elementów amerykańskiej tradycji kulturowej: poszukiwania swego szczęśliwego miejsca na ziemi przez powszednich ludzi w ruchu, rolling stones [...] i męskiej przyjaźni w doli i niedoli , znanej z Twaina, Londona, Steinbecka" - celnie zauważa Adam Garbicz. Jerry Schatzberg korzysta z klasycznej dla kina amerykańskiego konwencji kina drogi (road movie), lecz jednocześnie nasyca ją autorskimi pomysłami. Bohaterowie, mimo odmiennych charakterów, razem przemierza kraj cementując z każdym kilometrem swoją specyficzną relację. Ci życiowi outsiderzy nie są w stanie zrealizować wszystkich swoich planów, nie przechodzą jakieś fundamentalnej przemiany, lecz odnajdują przyjaźń.