Swatka ISIS
The Matchmaker, Włochy 2022
Dokument, składający się z wywiadów przeprowadzonych z dżihadystką Toobie Gondal, jest próbą zrozumienia, w jaki sposób studentka uniwersytetu stała się płodną propagandystą ISIS i werbowniczką kobiet, które poślubiały bojowników ISIS.
Reżyseria:Benedetta Argentieri
Czas trwania:88 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Film dokumentalny
Swatka ISIS w telewizji
Tooba Gondal
Benedetta Argentieri
Autor
Maria Edgarda Marucci
Autor
Laura Paolucci
Producent
Domenico Procacci
Producent
Ivan Fiorini
Producent
Eleonora Savi
Producent
Opis programu
Film dokumentalny opowiadający o Toobie Gondal, brytyjskiej dżihadystce, która w wieku 20 lat wyjechała z Londynu i dołączyła do Państwa Islamskiego. Zyskała popularność jako swatka ISIS po tym, jak zwerbowała mnóstwo kobiet z Zachodu, które poślubiły bojowników. W latach 2014 - 2017 aktywnie wspierała dżihadyjską propagandę. Potem zniknęła na dwa lata, a następnie została sfilmowana w 2019 roku w Raqqa, w Syrii przez reżyserkę filmu. Potem znów ślad po niej zaginął. Film pokazuje prawdziwą twarz Tooby, uważającą się za kobietę, która zakochała się w niewłaściwym mężczyźnie. Nie poczuwa się do odpowiedzialności za swoje czyny. Czy Tooby jest rzeczywiście tylko miłą, inteligentną i uległą dziewczyną, jaką możemy obejrzeć na ekranie? A może to jednak brutalna i świadoma ekstremistka? Film unaocznia ciekawą refleksję na temat islamskiej świętej wojny widzianej z perspektywy kobiet należących do kalifatu, bojowników i katów. Ujawnia jeden z najbardziej złożonych i niebezpiecznych problemów naszych czasów: prawdziwą władzę i fascynację, jaką ISIS wywiera na umysły młodych ludzi Zachodu, zwłaszcza kobiet. Jest też psychologicznym starciem pomiędzy Toobą Gondal, a reżyserką filmu, która próbuje dowiedzieć się w jakim stopniu bohaterka była zaangażowana w werbowanie kobiet, aby dołączyły do Państwa Islamskiego. Gondal, przynajmniej na samym początku filmu, niczym wyszkolona pokerzystka, stara się stworzyć fikcyjną rzeczywistość, którą chciałaby omamić odbiorców filmu.