The Limits of Control
USA/Japonia 2009
Czarnoskóry zabójca przyjmuje zlecenie od kreolskich mafiosów. Udaje się do Hiszpanii. Przemierzając kraj, spotyka ludzi, którzy przekazują mu zaszyfrowane polecenia mające doprowadzić go do celu.
Reżyseria:Jim Jarmush
Czas trwania:120 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Thriller
The Limits of Control w telewizji
Isaach De Bankolé
jako Samotny mężczyzna
Tilda Swinton
jako Blondynka
Jean-François Stévenin
jako Francuz
Óscar Jaenada
jako Kelner
Luis Tosar
jako Skrzypek
Paz de la Huerta
jako Naga kobieta
Jim Jarmush
Scenariusz
Jim Jarmush
Reżyseria
Jay Rabinowitz
Montaż
Christopher Doyle
Zdjęcia
Jon Kilik
Producent
Opis programu
Czarnoskóry płatny zabójca (Isaach De Bankolé) jest prawdziwym profesjonalistą. Wykonując zadania nie ufa nikomu, prawie nic nie mówi i działa zawsze według motta: żadnej broni palnej, żadnych telefonów komórkowych, żadnego seksu. Przyjmuje zlecenie od kreolskich mafiosów (Alex Descas, Jean-Francois Stevenin). W celu jego realizacji udaje się do Hiszpanii. Przemierzając kraj od Madrytu przez Almerię i San Jose spotyka ludzi, którzy przekazują mu zaszyfrowane polecenia, mające doprowadzić go do celu. Spotkania przebiegają według ustalonego rytuału. Każdy z ekscentrycznych "łączników" próbuje wciągnąć go w rozmowę, ale on ogranicza się jedynie do wymiany pudełkami zapałek o etykietach z rysunkiem boksera. Z otrzymanego pudełka wyjmuje kartkę papieru z zaszyfrowaną wiadomością, czyta, zjada ją i popija espresso. Czekając na dalszy rozwój wypadków ćwiczy tai-chi, a w hotelowym pokoju od czasu do czas odwiedza go atrakcyjna naga kobieta (Paz de la Huerta). "The Limits of Control" to najnowsza produkcja Jima Jarmuscha, jednego z najpopularniejszych światowych reżyserów niezależnych, autora takich filmów, jak "Inaczej niż w raju", "Mystery Train", "Ghost Dog - Droga samuraja" czy "Broken Flowers". "The Limits of Control" jest filmem dziwnym i niepokojącym, rzec by można pasywnym, w którym akcja ustępuje miejsca obrazom, gestom i pojedynczym słowom. Przypomina nieco wcześniejszy o 15 lat film Jarmuscha "Truposz". Jest stylizowany na europejski kryminał z lat 70. i 80., a postać głównego bohatera ma wiele cech Parkera, zawodowego przestępcy z powieści Donalda Westlake'a. Tytuł "The Limits of Control" pochodzi z eseju Williama S. Burroughsa o technikach kontrolowania umysłu, ale sam tekst nie znalazł odzwierciedlenia w filmie. Zainspirował jedynie Jarmuscha do zastanowienia się nad tym, jak postrzegamy rzeczywistość i próbujemy ją kontrolować. Zdaniem reżysera granice kontroli powinny być interpretowane dwojako: "jako granice czyjejś samokontroli i granice dozwolonej cudzej kontroli nad czyjąś świadomością".