The Limits of Control

USA/Japonia 2009

Czarnoskóry zabójca przyjmuje zlecenie od kreolskich mafiosów. Udaje się do Hiszpanii. Przemierzając kraj, spotyka ludzi, którzy przekazują mu zaszyfrowane polecenia mające doprowadzić go do celu.

Reżyseria:Jim Jarmush

Czas trwania:120 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Thriller

The Limits of Control w telewizji

  • Isaach De Bankolé

    jako Samotny mężczyzna

  • Tilda Swinton

    jako Blondynka

  • Jean-François Stévenin

    jako Francuz

  • Óscar Jaenada

    jako Kelner

  • Luis Tosar

    jako Skrzypek

  • Paz de la Huerta

    jako Naga kobieta

  • Jim Jarmush

    Scenariusz

  • Jim Jarmush

    Reżyseria

  • Jay Rabinowitz

    Montaż

  • Christopher Doyle

    Zdjęcia

  • Jon Kilik

    Producent

Opis programu

Czarnoskóry płatny zabójca (Isaach De Bankolé) jest prawdziwym profesjonalistą. Wykonując zadania nie ufa nikomu, prawie nic nie mówi i działa zawsze według motta: żadnej broni palnej, żadnych telefonów komórkowych, żadnego seksu. Przyjmuje zlecenie od kreolskich mafiosów (Alex Descas, Jean-Francois Stevenin). W celu jego realizacji udaje się do Hiszpanii. Przemierzając kraj od Madrytu przez Almerię i San Jose spotyka ludzi, którzy przekazują mu zaszyfrowane polecenia, mające doprowadzić go do celu. Spotkania przebiegają według ustalonego rytuału. Każdy z ekscentrycznych "łączników" próbuje wciągnąć go w rozmowę, ale on ogranicza się jedynie do wymiany pudełkami zapałek o etykietach z rysunkiem boksera. Z otrzymanego pudełka wyjmuje kartkę papieru z zaszyfrowaną wiadomością, czyta, zjada ją i popija espresso. Czekając na dalszy rozwój wypadków ćwiczy tai-chi, a w hotelowym pokoju od czasu do czas odwiedza go atrakcyjna naga kobieta (Paz de la Huerta). "The Limits of Control" to najnowsza produkcja Jima Jarmuscha, jednego z najpopularniejszych światowych reżyserów niezależnych, autora takich filmów, jak "Inaczej niż w raju", "Mystery Train", "Ghost Dog - Droga samuraja" czy "Broken Flowers". "The Limits of Control" jest filmem dziwnym i niepokojącym, rzec by można pasywnym, w którym akcja ustępuje miejsca obrazom, gestom i pojedynczym słowom. Przypomina nieco wcześniejszy o 15 lat film Jarmuscha "Truposz". Jest stylizowany na europejski kryminał z lat 70. i 80., a postać głównego bohatera ma wiele cech Parkera, zawodowego przestępcy z powieści Donalda Westlake'a. Tytuł "The Limits of Control" pochodzi z eseju Williama S. Burroughsa o technikach kontrolowania umysłu, ale sam tekst nie znalazł odzwierciedlenia w filmie. Zainspirował jedynie Jarmuscha do zastanowienia się nad tym, jak postrzegamy rzeczywistość i próbujemy ją kontrolować. Zdaniem reżysera granice kontroli powinny być interpretowane dwojako: "jako granice czyjejś samokontroli i granice dozwolonej cudzej kontroli nad czyjąś świadomością".