Urok Szanghaju

El embrujo de Shanghai / Le sortilege de Shanghai / The Shanghai Spell, Hiszpania/Francja/Wlk. Bryt. 2002

Rok 1948. Mieszkający w Barcelonie 14-letni Dani marzy o karierze artysty. Gdy spotyka Susannę, ta budzi w nim pierwsze uczucie. Dwójka młodych bohaterów zaczyna tworzyć wyimaginowany świat.

Reżyseria:Fernando Trueba

Czas trwania:130 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Dramat obyczajowy

Urok Szanghaju w telewizji

  • Fernando Tielve

    jako Dani

  • Aida Folch

    jako Susana

  • Ariadna Gil

    jako Anita/Chen

  • Fernando Fernán Gómez

    jako Blay

  • Eduard Fernández

    jako Forcat

  • Antonio Resines

    jako Kim

  • Fernando Trueba

    Reżyseria

Opis programu

Film Fernanda Trueby powstał w oparciu o powieść Juana Marsé, znanego hiszpańskiego pisarza. Obaj artyści wspólnie napisali scenariusz, odnajdując temat, który ich frapował - rzeczywistość lat 40., czas panowania generała Franco. Jest rok 1948. Dani jest 14-letnim chłopakiem mieszkającym w Barcelonie, marzącym o karierze wielkiego artysty. Niebawem poznaje charyzmatycznego, starzejącego się Kapitana Blaya, którym ma się opiekować. Znajomość przeradza się w przyjaźń, a Dani uważa staruszka za swojego mentora. Wkrótce chłopiec spotyka młodziutką dziewczynę Susannę, która budzi w nim pierwsze, nieśmiałe uczucia. Dwójka młodych bohaterów zaczyna tworzyć swój własny, wyimaginowany świat, zabudowując go postaciami tajnych agentów, międzynarodowych szpiegów, urodziwych femme fatale. Ich fantazja, stymulowana klasycznymi czarno-białymi filmami i czytanymi namiętnie komiksami, rozgrywa się w Szanghaju. Obraz Trueby funkcjonuje pełnoprawnie na dwóch poziomach narracji: na poziomie rzeczywistości Hiszpanii okresu powojennego, oddaniu nudnej, szarej codzienności oraz na poziomie dziecięcych imaginacji, zaludniającej ekranowy świat postaciami niemalże fantastycznymi. Jak przyznawał sam Juan Marsé, możliwość oglądania filmów w tym czasie była wybawieniem, oknem na inny świat, czynnikiem kształtującym wyobraźnię. Nostalgia za starym kinem, widoczna w Uroku Szanghaju jest podkreślona użyciem różnych kluczy wizualnych. Barcelona jest kolorowa, Szanghaj kreowany wyobraźnią głównych bohaterów jest czarno-biały. Uderza dbałość w oddaniu realiów historycznych, pieczołowitość scenograficzna oraz efektowne kostiumy (nagrodzone statuetką Goya). Kolejny raz Trueba znakomicie prowadzi młodych aktorów, a prawdziwą ozdobą ekranu jest Ariadna Gil. Film zdobył trzy statuetki Goya.