Dwie głowy ptaka

Polska 1992

Opowieść o ostatnich dniach życia Aleksandra Waszkowskiego, od uwięzienia do wykonania wyroku. Bohater wie, że śmierć jest nieunikniona. Pragnie ocalić innych, uniemożliwiając im walkę.

Reżyseria:Wojciech Wójcik

Czas trwania:100 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Teatr/Spektakl teatralny

Dwie głowy ptaka w telewizji

  • Mirosław Baka

    jako Aleksander Waszkowski

  • Piotr Bajor

    jako Więzień I

  • Robert Rozmus

    jako Więzień II

  • Tomasz Stockinger

    jako Oficerek z Trzeciego Oddziału

  • Janusz Rafał Nowicki

    jako Pułkownik Tuchołko

  • Franciszek Pieczka

    jako Pułkownik Griszyn

  • Jan Sieczkowski

    Montaż

  • Ann Rachel

    Scenografia

  • Wojciech Wójcik

    Reżyseria

Opis programu

Spektakl Teatru Telewizji "Dwie glowy ptaka" to opowieść o ostatnich dniach życia Aleksandra Waszkowskiego, od uwięzieniado wykonania wyroku. Zrealizowany w autentycznym miejscu wydarzeń, w warszawskiej Cytadeli, jest pozbawiony wszelkiej widowiskowości. W toku przesłuchań i rozmów wychodzą na jaw fakty i motywacje. Dlaczego bohaterski powstaniec, który tyle zdziałał dla sprawy, zdecydował się porzucić ideę walki zbrojnej? Czy Polska osamotniona, bez żadnych szans na pomoc ze strony Europy, powinna nadal walczyć, czy raczej zadbać o pomyślność ekonomiczną obywateli, spokój i względny dobrobyt? Aleksander Waszkowski wie, że jego śmierć jest nieunikniona. Pragnie jednak ocalić innych, uniemożliwiając im walkę w przyszłości, dlatego oddaje władzom londyński depozyt. Dla rodaków jest to zdrada, dla Rosjan - spektakularny sukces, dla skazańca - jedyny możliwy wybór. Czy był człowiekiem o dwóch twarzach, Winkelriedem a rebours, anty - Wallenrodem? Czy jest w naszych czasach ofiarą relatywizmu historii, czy własnej legendy? Uważam, że aby się uporać ze współczesnością, wypada poznać historię - stwierdził Władysław Terlecki. Najczęściej myślimy o historii, posługując się legendami, które wypracowała sobie proza wieku XIX i początku naszego. Trzeba dokonać sprawdzenia tych legend, spojrzeć raz jeszcze w przeszłość rozważnie i obiektywnie, jeśli Polaka współczesnego chcemy zachęcić do myślenia o teraźniejszości w szerszej perspektywie.