Dwie godziny

Polska 1946

Tytułowe dwie godziny to pierwsze godziny w wolnej Polsce. Początek powrotów i czekania na tych, którzy już nie wrócą. Na powracających i oczekujących dzielą się też bohaterowie filmu.

Reżyseria:Stanisław Wohl

Czas trwania:75 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film obyczajowy

Dwie godziny w telewizji

  • Barbara Fijewska

    jako Fela

  • Irena Krasnowiecka

    jako Ira, przyjaciółka Teresy

  • Wanda Łuczycka

    jako szabrowniczka Marta

  • Hanna Skarżanka

    jako Teresa

  • Danuta Szaflarska

    jako Weronika

  • Jerzy Duszyński

    jako Marek

  • Jan Marcin Szancer

    Scenariusz

  • Stanisław Wohl

    Reżyseria

  • Józef Wyszomirski

    Reżyseria

  • Henryk Nowicki

    Montaż

  • Czesław Raniszewski

    Montaż

  • Roman Palester

    Muzyka

Opis programu

Jeden z pierwszych i zarazem najciekawszych polskich filmów powojennych - studium Polaków w pierwszych dniach po wyzwoleniu. Tytułowe dwie godziny są ze wszech miar wyjątkowe - to pierwsze godziny w wolnej Polsce. Koniec koszmaru wojny, początek powrotów do miejsc, których już nie ma i niekończącego się czekania na tych, którzy już nie wrócą. Na powracających i oczekujących dzielą się też bohaterowie filmu Wohla i Wyszomirskiego. Marek (Jerzy Duszyński), który ze swoją dziewczyną Weroniką (Danuta Szaflarska) dociera do domu rodzinnego i odkrywa tam tylko gruzy. Lekarz, który wciąż opatruje rany ofiarom wojny i jego kochanka, przed wojną zaręczona z Markiem. Szewc (Jacek Woszczerowicz), dla którego wojna nie skończy się już nigdy, bo traumatyczne wspomnienia z obozu śmierci nie pozwalają mu cieszyć się z tego, że przeżył. Jest i były kapo (Władysław Hańcza) oraz jego żona Marta (Wanda Łuczycka), która brzydzi się mężem zdrajcą. Wszyscy oni przeżyli; dostali drugie życie, które teraz próbują zacząć od nowa, bo nic już przecież nie będzie tak samo. Ale nic nie będzie też wybaczone. Dlatego kiedy szewc rozpozna swego dawnego oprawcę, dojdzie do tragedii Film Wohla i Wyszomirskiego to przykład znakomitego połączenia kina zaangażowanego z artystycznym. Dla tragicznej tematyki, ubranej w obyczajowy dramat, reżyserzy znaleźli nowatorską formę. "Dwie godziny" powstały zgodnie z założeniami koncepcji utożsamiającej czas filmowy z rzeczywistym. Dzięki szerokiemu zastosowaniu środków ekspresjonistycznych nastrój filmu nawiązuje do pełnego obsesyjnego niepokoju malarstwa Edwarda Muncha. "Dwie godziny" były ostatnim i zarazem jedynym powojennym filmem Aleksandra Zelwerowicza (w filmie gra byłego sąsiada Marka), jednego z najwybitniejszych artystów ubiegłego stulecia.