Factotum
USA/Norwegia/Niemcy 2005
Los Angeles. Henry Chinaski żyje z dnia na dzień, nie przejmuje się polityką ani tym, za co przeżyje następny miesiąc. Jest jednak coś, co traktuje śmiertelnie poważnie - pisanie.
Reżyseria:Bent Hamer
Czas trwania:105 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Komediodramat
Matt Dillon
jako Henry Chinaski
Lili Taylor
jako Jan
Marisa Tomei
jako Laura
Fisher Stevens
jako Manny
Didier Flamand
jako Pierre
Adrienne Shelly
jako Jerry
Bent Hamer
Scenariusz
Jim Stark
Scenariusz
Bent Hamer
Reżyseria
Pal Gengenbach
Montaż
John Christian Rosenlund
Zdjęcia
Kristin Asbjornsen
Muzyka
Opis programu
Henry Chinasky (Matt Dillon) żyje z dnia na dzień. Snuje się od jednego obskurnego hotelu Los Angeles do drugiego, wciąż rzuca pracę, żeby szukać nowej - najczęściej jeszcze gorszej i zalicza kolejne kochanki jak przydrożne bary. Ma do świata ironiczny dystans, nie przejmuje się polityką, ani tym, za co przeżyje następny miesiąc. Jego sposobem na życie jest ciągły bunt i obojętność. Jest jednak coś, co traktuje śmiertelnie poważnie - pisanie. Największe marzenie Henry'ego, by zostać pisarzem wciąż jednak nie może się ziścić. Niespełniony artysta podejmuje więc kolejne prace jako magazynier, sprzątacz czy fabryczny robotnik, a wszystko po to, żeby nie rezygnować ze sposobu życia, którego nieodłącznymi elementami są hazard, wino, cygara, kobiety i wymyślanie własnych historii. "Factotum", ekranizacja powieści Charlesa Bukowskiego, jednego z najciekawszych powojennych amerykańskich pisarzy, w rzeczywistości opowiada o samym twórcy - Henry Chinasky to jego literackie alter ego. "Musieliśmy pamiętać, że robimy film o fikcyjnym bohaterze, Henrym Chinaskym. Zaczęliśmy od podstaw, a Bukowski sam w pewnym momencie pojawił się w naszej wizji. Cały film emanuje jego duchem" - mówił w wywiadzie dla "Cinemy" reżyser filmu, Norweg Bent Hamer, twórca słynnych "Historii kuchennych" i "Jajka". Nie była to zresztą pierwsza próba przeniesienia na ekran autotematycznej prozy Bukowskiego. W 1987 przyjaciel pisarza Barbet Shroeder zrealizował według jego scenariusza "Ćmę barową" z Mickey'em Rourke i Faye Dunaway w rolach głównych. W tym samym roku powstał też film "Crazy Love" Dominique Deruddie, a sześć lat wcześniej "Storie di ordinaria follia" Marco Ferreriego. Obu tych filmów Bukowski jednak nie znosił. Trudno zresztą znaleźć rzeczy, które kontrowersyjny pisarz akceptował. Bohater jego książek - jak on sam - to "outsider", który neguje wszystko, nie chce niczego zmieniać i pije. Nawet kobiety, które chętnie zmieniał, budziły jego pogardę - nazywał je "maszynkami do narzekania".