Hańba
Skammen, Szwecja 1968
Eva i Jan są parą kochających się muzyków. Kiedy wybucha wojna domowa, kochankowie chcą uciec od niej jak najdalej. Zaszywają się na mało zaludnionej wyspie i zaprzyjaźniają z sąsiadami.
Reżyseria:Ingmar Bergman
Czas trwania:99 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat obyczajowy
Hańba w telewizji
Galeria
Liv Ullmann
jako Eva Rosenberg
Max von Sydow
jako Jan Rosenberg
Sigge Fürst
jako Filip
Gunnar Björnstrand
jako pułkownik Jacobi
Birgitta Valberg
jako pani Jacobi
Hans Alfredson
jako Fredrik Lobelius
Ingmar Bergman
Scenariusz
Lars-Owe Carlberg
Producent
Evald Andersson
Dźwięk
Lennart Engholm
Dźwięk
Berndt Frithiof
Dźwięk
Olle Jacobsson
Dźwięk
Opis programu
"Hańba" bywa uważana przez wielu krytyków za ostatnią część Bergmanowskiej trylogii, do której należą też "Persona" i "Godzina wilków". We wszystkich tych filmach centralnym tematem jest bowiem artysta w konfrontacji z innymi ludźmi, jego wyobcowanie, odmienność w dobrym i złym znaczeniu tego słowa. "Ten film mówi o ludziach, którzy nie mają żadnych przekonań politycznych, w nic nie wierzą i w nic się nie angażują - mówił Ingmar Bergman o bohaterach"Hańby". - Są naiwni. Nie próbują zrozumieć niczego z otaczającego świata i zająć jakiegoś stanowiska. Są w tym zresztą podobni do większości ludzi: pozwalają się nieść losowi, poddają się wydarzeniom, aż do momentu, gdy nie mając już żadnej drogi ucieczki muszą stawić czoło rzeczywistości". Bergman napisał scenariusz filmu wiosną 1967 r. , w chwili, gdy wojna wietnamska nie weszła jeszcze w najostrzejszą fazę i nikt nie spodziewał się, że rok później armia radziecka dokona inwazji na Czechosłowację. "Te dwa wydarzenia na pewno wpłynęłyby na ostateczny kształt filmu. Zrezygnowałbym z pewnych wątków, aby skoncentrować się na postawie ludzi wobec wojny, na ich emocjach i reakcjach" - dodawał szwedzki mistrz. Ale i tak zasadniczym tematem filmu pozostaje fizyczne i psychiczne spustoszenie, jakie niesie ze sobą każda wojna, zwyrodnienie jednostek, ujawniających w sytuacji maksymalnego zagrożenia swe najgorsze cechy. Reżyser nie wskazuje, gdzie toczy się akcja, nie precyzuje, kim są atakujący i atakowani, bo nie to jest najważniejsze. Wojenna machina działa zawsze tak samo. Eva i Jan Rosenbergowie, małżeństwo skrzypków wirtuozów, znajduje na niewielkiej wyspie schronienie przed wojną domową, która ogarnęła ich kraj. Oboje żyją z tego, co wyhodują na farmie. Ze względu na słabe zdrowie Jan uniknął służby wojskowej, wojna nie dotyka ich bezpośrednio i niewiele ich obchodzi. Jednak pewnego dnia na wyspie lądują wojska. Eva i Jan zostają schwytani i oskarżeni o szpiegostwo. Dzięki wstawiennictwu przyjaciela, pułkownika Jacobiego, odzyskują wolność. W zamian za pomoc Jacobi, w tajemnicy przed Janem, domaga się jednak, aby Eva mu się oddała. W poczuciu winy wobec męża, Eva przystaje na te żądania i dostaje za to dużą sumę pieniędzy. Ale następnego ranka tajemnica wychodzi na jaw. Kiedy sytuacja się odwraca i tym razem Jacobi zostaje aresztowany, prosi przyjaciela o pomoc. Ale Jan, nie mogąc wybaczyć zdrady, odmawia. Dramat psychologiczny, 99 min, Szwecja 1968 Scenariusz i reżyseria: Ingmar Bergman Zdjęcia: Sven Nykvist Występują: Liv Ullmann, Max von Sydow, Gunnar Bjoernstrand, Sigge Furst, Birgitta Valberg, Hans Alfredson, Ingvar Kjellson i inni