Henryk Streng / Marek Włodarski i modernizm żydowsko-polski

Polska 2021

Wystawa daje wgląd w zjawiska artystyczne o fundamentalnym znaczeniu dla Europy Środkowo-Wschodniej przed, w trakcie i po II wojnie światowej, dzięki twórczości polsko-żydowskiego modernisty Henryka Strenga/Marka Włodarskiego.

Reżyseria:Tomasz Filiks

Czas trwania:15 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Dokument/Reportaż

Henryk Streng / Marek Włodarski i modernizm żydowsko-polski w telewizji

Twórcy

  • Magda Seweryn

    Zdjęcia

  • Maciej Walentowski

    Zdjęcia

  • Tomasz Filiks

    Reżyseria

  • Anna Zakrzewska

    Reżyseria

  • Tomasz Filiks

    Scenariusz

  • Anna Zakrzewska

    Scenariusz

Opis programu

Wystawa skupia się na twórczości polsko - żydowskiego modernisty Henryka Strenga/Marka Włodarskiego (18981960), malarza aktywnego w międzywojennym Lwowie i powojennej Warszawie. Wystawa nie jest jednak pokazem monograficznym, gdyż Streng/Włodarski to przede wszystkim postać, która rozbija stare sposoby myślenia o sztuce polskiej w XX stuleciu i wspiera dekolonizowanie wiedzy o kulturze w tej części Europy. Twórca oryginalnego modernizmu i zarazem nieortodoksyjny socrealista. Artysta czerpiący z kultury polsko - żydowskiej i ocalały z Holokaustu, który pozostał przy tożsamości zagładowej. Świadek historii obarczony dehumanizującym doświadczeniem dwóch totalitaryzmów, nazizmu i stalinizmu. Śledząc jego losy i twórczość, wystawa daje wgląd w zjawiska artystyczne o fundamentalnym znaczeniu dla Europy Środkowo - Wschodniej przed, w trakcie i po II wojnie światowej. Zamiast odniesień do awangardy francuskiej, uwidacznia lokalne adaptacje modernizmu. Zza fasadowego socrealizmu wydobywa szerokie spektrum sztuki zaangażowanej społecznie w postaci faktorealizmu lat 30. i nowoczesnej sztuki socjalistycznej z przełomu lat 40. i 50. W miejsce wykluczającej, bo zbyt jednorodnej wizji kultury polskiej podkreśla złożoną tożsamość, w której mieści się polsko - żydowsko - ukraiński tygiel kulturowy wieloetnicznego Lwowa. Stawia wreszcie w centrum uwagi graniczne doświadczenia wojenne, które odcisnęły się w artefaktach obozowych, obiektach artystycznych i ingerencjach w dzieła sztuki. (źródło opisu: www.artmuseum.pl)