Jutro nas nie będzie
Tomorrow We Disappear, Indie/USA 2014
Kathputli w Delhi to kolonia ulicznych artystów. W miejscu osady ma powstać wieżowiec z kompleksem sklepów. Dokument śledzi losy artystów, którzy oswajają wizję zbliżającej się eksmisji.
Reżyseria:Jimmy Goldblum
Czas trwania:52 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Film dokumentalny
Twórcy
Dan Romer
Muzyka
Will Basanta
Zdjęcia
Joshua Cogan
Zdjęcia
Jimmy Goldblum
Reżyseria
Adam Weber
Reżyseria
Opis programu
Film dokumentalny. Kathputli to licząca 3000 mieszkańców kolonia ulicznych artystów na obrzeżach Delhi. Od pół wieku mieszkają tu żonglerze, akrobaci, malarze, ludowi śpiewacy, magicy, a przede wszystkim lalkarze, bo kathputli to po hindusku lalka. Większość z nich cieszy się szacunkiem i uznaniem nie tylko w Indiach, lecz także za granicą. Określana mianem slumsów z blichtrem osada uznawana jest dziś za największą na świecie kolonię ulicznych artystów. Jednak jej los jest już przesądzony. W 2009 roku hinduski rząd sprzedał Kathputli deweloperom za ułamek jej wartości. Kolonia ma być zrównana z ziemią, aby zrobić miejsce dla pierwszego w historii Delhi wieżowca z kompleksem sklepów The Raheja Phoenix. Film portretuje pełne energii i twórczego wigoru miejsce, które za chwilę zniknie z mapy świata. Śledzimy losy trzech utalentowanych artystów zamieszkujących Kathputli, którzy na swój sposób oswajają wizję zbliżającej się eksmisji. Puran Bhatt nauczył się sztuki lalkarskiej od swojego ojca, Manorama - pierwszego przywódcy kolonii. Z czasem stał się jednym z najbardziej utalentowanych lalkarzy w Indiach, występującym w ponad 25 krajach świata, którego w 2003 roku prezydent Indii odznaczył prestiżową nagrodą National Arts za kultywowanie tradycyjnej sztuki. Gdy plany przebudowy Kathputli wyszły na jaw, Puran postanowił się im przeciwstawić. Pisze listy i petycje do rządu, zorganizował na ulicach Delhi ogromną manifestację z wielkimi lalkami, walczy z członkami komuny, którzy chcą zrzec się prawa do mieszkania w Kathputli w nadziei na otrzymanie lepszego lokum. Rahman Shah codziennie na ulicach występuje w komediowo - makabrycznych pokazach magii. Policjanci wymuszają na nim łapówki, ale jego dochód stale maleje i Rahman zastanawia się, czy nie przekazać swojej wiedzy i umiejętności dwóm synom, którzy go podziwiają. Gdy jednak dowiaduje się o planach przebudowy kolonii, rozważa wyprowadzenie się z Delhi. Maya Pawar to akrobatka, która czuje, że Kathputli potrzebuje zmian. Nienawidzi brudu, jaki tu panuje, złego traktowania kobiet, a także niekończących się układów z artystami, z których niewiele dla niej samej wynika. Maya patrzy na eksmisję z optymizmem, bo wierzy, że zmusi to artystów do zmian i modernizacji. Jednak czy rzeczywiście warto niszczyć piękno tradycji w imię realizacji czyjejś wizji? Film jest nie tylko dokumentalnym zapisem zupełnie wyjątkowej i magicznej rzeczywistości, lecz przede wszystkim szczególną formą ocalenia zanikającego na naszych oczach tradycyjnego świata. Wybrane festiwale i nagrody: 2014 FF Tribeca, 2014 Hot Docs Toronto, 2014 IDFA Amsterdam, 2014 CPH: DOX Kopenhaga (docsag.pl)