Kunst der Fuge Jana Sebastiana Bacha

Polska 2011

Czas trwania:45 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Muzyka/Koncert

Kunst der Fuge Jana Sebastiana Bacha w telewizji

Opis programu

Organizowany od 2007 r. przez poznańską Fundację Malta "Nostalgia Festival" skupia się na muzyce, która czerpie z korzeni narodowych, a jednocześnie otwiera się na to, co nowe i współczesne. Jest zarówno twórczym przywołaniem pamięci, dziedzictwa i sztuki, jak i tworzeniem tego, co warto zapamiętać. Ostatnia odsłona Nostalgia Festival, odbyła się w Poznaniu w dniach 3 - 5 grudnia 2011 r. i skupiła na dwóch tematach. Muzyka Estonii: Estończycy nazywani są śpiewającym narodem, jak sami przyznają, muzyka to ich narodowy skarb, łącznik ze światem zewnętrznym. Aby przybliżyć sobie estońską kulturę, poznać jej pochodzenie i wielogłosowość, trzeba wsłuchać się w ich muzykę. Drugi temat to: "Kunst der Fuge" Jana Sebastiana Bacha, niedokończony utwór, składający się z czternastu fug, który kompozytor tworzył aż do śmierci. Przeciwstawiając się postępowi, który odrzucał polifoniczny styl komponowania, Bach ukazał w nim wszystkie możliwości polifonicznego opracowania jednego tematu oraz syntezę kontrapunktu. To dowód na to, że barokową sztukę fugi opanował do perfekcji. "Nie jest to muzyka, której można byłoby słuchać bez najwyższego skupienia. Żeby przemówić do słuchacza, wymaga podobnych warunków jak te, w których się zrodziła: zupełnej ciszy, zamknięcia się w krainie dźwięków nienaruszonej niczym z zewnątrz" - pisał w biografii Bacha Ernest Zavarsk. Jedną z form prezentacji "Kunst der Fuge" podaczs festiwalu były rozdawane bezprzewodowe słuchawki. Głównym punktem programu związanym ze "Sztuką Fugi" był koncert fortepianowy Marcina Maseckiego, utalentowanego młodego pianisty, specjalizującego się w repertuarze jazzowym i klasycznym. Masecki długo szukał idealnego instrumentu do zagrania tego utworu (warto wspomnieć, że w partyturze nie ma żadnej wskazówki, która sugerowałaby na jaki instrument "Sztuka Fugi" została napisana). Ostatecznie postanowił wykonać utwór na fortepianie, z rejestracją na dyktafon. Nagrany na szumiący dyktafon fortepian staje się innym instrumentem.