New Age
The New Age, USA 1994
Przywykli do luksusu małżonkowie niemal jednocześnie tracą posady. Po nieudanych próbach odzyskania pozycji finansowej i równowagi duchowej para dochodzi do wniosku, że pozostało tylko jedno wyjście.
Reżyseria:Michael Tolkin
Czas trwania:120 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Komediodramat
Peter Weller
jako Peter Witner
Judy Davis
jako Katherine Witner
Patrick Bauchau
jako Jean Levy
Rachel Rosenthal
jako Sarah Friedberg
Adam West
jako Jeff Witner
Paula Marshall
jako Alison Gale
Michael Tolkin
Scenariusz
Michael Tolkin
Reżyseria
Suzanne Fenn
Montaż
John J. Campbell
Zdjęcia
Mark Mothersbaugh
Muzyka
Keith Addis
Producent
Opis programu
(THE NEW AGE) Komediodramat, 107 min, USA 1994 Scenariusz i reżyseria: Michael Tolkin Zdjęcia: John H. Campbell Muzyka: Mark Mothersbaugh Aktorzy: Peter Weller, Judy Davis, Patrick Bauchau, Corbin Bernsen, Jonathan Hadary, Patricia Heaton, Samuel L. Jackson, Audra Lindley i inni Drugi autorski film w karierze Michaela Tolkina, nawiązujący do tematyki jego debiutanckiego "The Rapture": oba ukazują "nihilizm materialistycznego podejścia do życia, ekonomiczne, moralne i duchowe bankructwo postindustrialnej Ameryki", jak określił to jeden z tamtejszych krytyków. Ilustracją tego zjawiska są w "New Age" perypetie typowego małżeństwa yuppies lat 90. , ujęte w forme ostrej satyry społeczno - obyczajowej. Katherine i Peter Witnerowie mieszkają w Beverly Hills w pięknym domu z basenem. On jest agentem dużej korporacji, ona - grafikiem komputerowym. Są wystarczająco bogaci na to, by kolekcjonować dzieła współczesnych, "modnych" malarzy i robić zakupy wyłącznie w drogich butikach, gdzie płaci się złotymi kartami kredytowymi. Nie mają jednak wystarczająco dużych zapasów gotówki, by utrzymać się dłużej niż miesiąc na takiej stopie, gdypewnego dnia niemal jednocześnie tracą posady. Oszczędności topnieją tym szybciej, że oboje zaczynają życie bezrobotnych od wyprawy do sklepów i wydania dużego przyjęcia dla równie snobistycznych przyjaciół i znajomych. Finansowa niepewność wywołuje strach i rozdrażnienie. Małżonkowie stale się kłócą (zwłaszcza że teraz mają na to znacznie więcej czasu), a nawet postanawiają rozstać się na pewien czas, choć nadal mieszkają pod wspólnym dachem. Znajdują sobie kochanków, ale seks w obliczu bankructwa nie przynosi im satysfakcji. Oboje jednoczą znowu siły, wyprzedają kolekcję obrazów i zakładają ekskluzywny butik z elegancką odzieżą. Wbrew oczekiwaniom klientela nie dopisuje i szybko staje się jasne, że pomysł był chybiony. Coraz bardziej znerwicowani i załamani Witnerowie oddają się w ręce różnych guru. Katherine wraz z grupką innych, zdesperowanych pań, odbywa sesje na kalifornijskiej pustyni pod okiem tajemniczej Sary, ale mimo wysiłków nie potrafi pogrążyć się w transach "zespolenia z naturą" i wykrzesać z siebie "dobrej aury". Z kolei Peter próbuje uwierzyć w zapewnienia Dale'a prowadzącego kursy dla bezrobotnych, który przekonuje go, że pewność siebie, przebojowość i pozytywne myślenie automatycznie sprowadzą na niego sukces zawodowy. Ma go osiągnąć w agencji "sprzedaży na telefon", wciskając wybranym z książki telefonicznej delikwentom niepotrzebne im towary. Stopniowo oboje wypadają z kręgu dawnych znajomych, którzy "źle się czują w obecności przegranych", jak wyjaśnia jedna z przyjaciółek, tracą dom i samochody. Dochodzą do wniosku, że pozostało im już tylko jedno wyjście.