Notes Ryski. Śladem linii Wacława Szpakowskiego
Polska 2020
Reportaż z wystawy Notes Ryski. Śladem linii Wacława Szpakowskiego. Ekspozycja za punkt wyjścia bierze życie i twórczość Wacława Szpakowskiego, szczególną uwagę skupiając na początkach XX wieku, gdy artysta mieszkał i studiował w Rydze.
Czas trwania:15 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Dokument/Reportaż
Notes Ryski. Śladem linii Wacława Szpakowskiego w telewizji
Opis programu
Reportaż z wystawy Notes Ryski. Śladem linii Wacława Szpakowskiego. Ekspozycja za punkt wyjścia bierze życie i twórczość Wacława Szpakowskiego (1883 - 1973), szczególną uwagę skupiając na początkach XX wieku, gdy artysta mieszkał i studiował w Rydze. Otwiera w ten sposób przestrzeń do dialogu, do którego zaprasza także twórców z innych pokoleń, by wydobywając wątki zbiegające się w praktyce artystycznej Szpakowskiego, zainicjować nowe sojusze i spotkania, wykraczające poza horyzont zakreślony przez czas i miejsce życia samego artysty. (...) Szpakowskiego interesowały niewidoczne rytmy, które spajają świat, przebłyski porządku. Można je dostrzec w zjawiskach przyrody i organizacji życia. Te zagadnienia badał nieustannie na wycieczkach terenowych, gdy zbierał obserwacje, przekładane potem na niezliczone notatki, a następnie na rysunki. Prezentowane na wystawie prace pokazują niefiguratywne sposoby widzenia, rozumienia, przedstawiania i wchodzenia w relacje z otaczającym nas światem. Ich abstrakcyjny język sugeruje istnienie rzeczywistości, którą trudno przedstawić słowami. A jest to perspektywa, która wydaje się dziś szczególnie kusząca, gdy język, którego na co dzień używamy, zawodzi w obliczu rosnącego populizmu, tzw. fake newsów, braku wyobraźni politycznej. Czy mogą istnieć inne sposoby pokazania naszej teraźniejszości i wyobrażania sobie alternatywnych przyszłych scenariuszy? Co badają osoby posługujące się dziś językiem abstrakcji w sztuce?Artystki i artyści, których twórczość składa się na ten projekt, podjęli różne wątki obecne w pracach, zainteresowaniach i języku Szpakowskiego, i wpletli je w nowe konteksty. (...) www.msl.org.pl