Pasażerka

Polska 1963

Liza, Niemka z pochodzenia wraca z mężem transatlantykiem z Ameryki Południowej do Europy. W jednym z portów Liza dostrzega na pokładzie znajomą sylwetkę - to Marta, kobieta którą Liza poznała, gdy była strażniczką w obozie koncentracyjnym.

Reżyseria:Andrzej Munk

Czas trwania:62 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Dramat wojenny

Pasażerka w telewizji

Galeria

Pasażerka (1963) - Film
Pasażerka (1963) - Film
Pasażerka (1963) - Film
  • Pasażerka (1963) - Film
  • Pasażerka (1963) - Film
  • Pasażerka (1963) - Film
  • Anna Ciepielewska

    jako Marta

  • Aleksandra Śląska

    jako Liza

  • Jan Kreczmar

    jako Walter

  • Marek Walczewski

    jako Tadeusz

  • Janusz Bylczyński

    jako Capo

  • Maria Kościałkowska

    jako Inga Weniger

  • Andrzej Munk

    Reżyseria

  • Witold Lesiewicz

    Reżyseria

  • Tadeusz Baird

    Muzyka

  • Krzysztof Winiewicz

    Zdjęcia

  • Zofia Dwornik

    Montaż

  • Wieslawa Chojkowska

    Kostiumy

Opis programu

Przystępując do pracy nad "Pasażerką", ekranizacją powieści ZofiiPosmysz pod tym samym tytułem, Andrzej Munk jeszcze raz wracał dotematu wojny i okupacji, ale w sposób odmienny niż zwykle. Akcja filmu rozgrywa się na dwóch płaszczyznach czasowych: współcześnie i - w obszernych partiach retrospektywnych - podczas wojny, w obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu. Tragiczna śmierć reżysera 20 września1961 r. przerwała zdjęcia. Munk zdążył zrealizować tylko tę drugą, retrospektywną część, a właściwie zbiór scen, które miały być przeplecione partiami rozgrywającymi się współcześnie na pokładzie transatlantyckiego statku pasażerskiego. Po śmierci Munka żaden z jego kolegów nie zdecydował się dokończyć za niego dzieła. Podjęto natomiast próbę scalenia, powiązania gotowych już fragmentów w jednorodną całość. Zadanie to wykonał bliski współpracownik Munka, Witold Lesiewicz. Komentarz objaśniający zamysł całości przygotował Wiktor Woroszylski. Film wszedł na ekrany w 1963 r. , budząc duże zainteresowanie. Zaprezentowany w 1964 r. na festiwalu w Cannes, został przyjęty z ogólnym podziwem, uhonorowany nagrodą FIPRESCI i wyróżnieniem honorowym jury. W tym samym roku otrzymał również nagrodę Stowarzyszenia Dziennikarzy Włoskich na festiwalu w Wenecji. Do dziś "Pasażerka" pozostaje najbardziej chyba znanym poza granicami kraju inajwyżej cenionym filmem tego twórcy. Przedstawiony w filmie świat obozów koncentracyjnych, a co za tym idzie, spojrzenie na faszyzm, jest w całości dziełem Munka: zarysowany oszczędnymi środkami, pozbawiony scen szczególnie jaskrawych, szokujących okrucieństwem. Reżyser przypisuje zbrodnięraczej systemowi hitlerowskiemu niż intencjom jednostek. Dziwny i niejednoznaczny w jego ujęciu jest także związek między bohaterkami - esesmanką Lizą i jej krnąbrną pupilką Martą. Wyjaśnienie mogła zapewne przynieść część współczesna: konfrontacja kata i ofiary polatach, ale ta część nie zdążyła już powstać. W tłumie turystów zapełniających pokład transatlantyckiego statku znajduje się niemieckie małżeństwo, Walter i Liza. Oboje niewiele wiedzą o swej przeszłości, ale tworzą harmonijny związek. W jednym z portów, do których zawijają podczas rejsu, na statek wsiada kobieta, która przypomina Lizie kogoś, kogo poznała przed laty, służąc w kobiecych formacjach SS w Oświęcimiu. Falą wspomnień wraca do Lizy obozowa przeszłość, a wraz z nią pamięć o jednej z więźniarek, na której Liza wypróbowywała esesmańskie metody "wychowawcze". Ale Marta, bo tak nazywała się więźniarka, nie dała się złamać. Wydawało się, że zginęła... Scenariusz według powieści Zofii Posmysz: Zofia Posmysz, Andrzej Munk

Powiązane artykuły