Pracownia krawiecka
Polska 2000
Akcja sztuki rozpoczyna się zaraz po wojnie, w 1945 roku, a ostatnia scena rozgrywa się w roku 1952. Utwór przedstwia losy kilku kobiet zatrudnionych w pracowni krawieckiej prowadzonej w Paryżu przez Żyda z Polski.
Reżyseria:Wojciech Pszoniak
Czas trwania:80 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Teatr/Spektakl teatralny
Pracownia krawiecka w telewizji
Galeria
Ewa Dałkowska
Maria Ciunelis
Ewa Konstancja Bułhak
Anna Maria Mucha
Halina Łobanowska
Edyta Olszówka
Ewa Kowalska
Scenografia
Katarzyna Rudnik
Montaż
Piotr Gliński
Montaż
Wojciech Pszoniak
Reżyseria
Bogdan Stachurski
Zdjęcia
Opis programu
Epicki dramat Jeana - Claude'a Grumberga (ur. 1939), francuskiego dramatopisarza, scenarzysty i aktora, autora ponad 20 sztuk teatralnych (m.in. "Dreyfus", "Zone libre", "Rever peut - etre", "Adam et Eve"), a także scenariuszy telewizyjnych i filmowych ("Mała apokalipsa" w reżyserii Costy Gavrasa, współautor "Ostatniego metra" Truffauta i "Lata jak sandwicze" Boutrona). "Pracownia krawiecka" wystawiona po raz pierwszy w paryskim Odeonie w 1979 r. (autor był zarazem współreżyserem i odtwórcą głównej roli) otrzymała m.in. Nagrodę Ibsena i Grand Prix de la Ville de Paris. Sztuka zrodzona z doświadczeń rodzinnych i własnej pamięci "paryskiego Żyda bez korzeni", którego dziadkowie uciekli przed pogromami z Galicji i Rumunii, a ojciec, paryski krawiec, został w czasie wojny deportowany i zesłany do obozu zagłady - stała się wielkim sukcesem Grumberga. Po 20 latach"Pracownię krawiecką"wystawiono w nowej inscenizacji Gildasa Bourdeta w Marsylii i wkrótce w Paryżu. Krytyka i publiczność przyjęły spektakl entuzjastycznie, a Jean - Claude Grumberg w maju 1999 r. odebrał prestiżową francuską Nagrodę Moliera dla najlepszego autora roku. Na deskach słynnego paryskiego Teatru Hebertot wielki sukces w roli Leona odniósł Wojciech Pszoniak. "Leon w pierwszej inscenizacji poruszał się tanecznym krokiem Jeana - Claude'a Grumberga. Gildas Bourdet powierzył rolę tego pyskacza Pszoniakowi. Pałeczka została przejęta w wielkim stylu. Pszoniak zadaje sobie ból, zadaje nam ból. Cały czas oscyluje między przenikliwością i cynizmem. Powściągliwy aż do bólu, potrafi nagle wybuchnąć prawdą, obnażyć jakieś mroczne zakamarki. I ten jego podskórny upór, aby nie ustawać w pracy, by życie za wszelką cenę toczyło się dalej" - pisał "Le Monde". W nagranej dla "Dialogu" rozmowie Wojciech Pszoniak wyznał, że w roli Leona szczególnie pociągała go wielowymiarowość - "ta rola ma wymiar pełnego człowieka, choć żyje on w jakimś malutkim świecie. Za pośrednictwem tego człowieka mamy okazję - my, jako twórcy, i myślę, że ludzie na sali - zastanowić się nad czymś bardziej uniwersalnym w życiu. To jest bardzo ciekawy teatr i autor; przez tych ludzi prostych, bardzo prostych, coś nam pokazuje wielkiego". Utwór Grumberga przedstawia losy kilku kobiet zatrudnionych w pracowni krawieckiej prowadzonej w Paryżu przez Żyda z Polski. Akcja sztuki rozpoczyna się zaraz po wojnie, w 1945 roku, a ostatnia scena rozgrywa się w roku 1952. Każda z bohaterek ma swoją historię, problemy, tajemnice. W ciągu rozmów prowadzonych w tej samej pracowni przez lata odkrywają przed widzami swoje marzenia i cierpienia. Sztuka obfituje w sceny humorystyczne i liryczne, porusza jednocześnie bardzo bolesny problem deportacji Żydów z Francji w czasie wojny. Rok 1945. Wczesnym rankiem w pracowni zjawiają się szwaczki. Helena, żona właściciela, przedstawia kolejno przybywającym kobietom nową koleżankę, Simone. Panie pracują, plotkują, prawią sobie drobne złośliwości, mocno zachrypnięta Mimi opowiada o swej niefortunnej przygodzie z Amerykańcami. Wszystkich zaskakuje wiadomość, że nie ma pracy - Leon nie dostał materiału, czas zbierać się do domu. Rok 1946. Pracownia znowu działa. Kobiety narzekają, że żyje się ciężko, chleba jest mniej niż w czterdziestym trzecim, ale wtedy była wojna. Za oknem uliczny grajek śpiewa smutną piosenkę o chłopcu, matce i białych różach. Simone opowiada o jakimś typie, który za nią łaził wczoraj, koleżanki udzielają jej dobrych rad.