Przedstawienie "Hamleta" we wsi Głucha Dolna
Polska 1986
Simurina widział sztukę Szekspira i streszcza ją mieszkańcom dalmatyńskiej wioski. Miejscowy kolektyw postanawia ją wystawić, aby wcielić w czyn dyrektywę o rozwijaniu pracy kulturalno-oświatowej.
Reżyseria:Olga Lipińska
Czas trwania:130 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Teatr/Spektakl teatralny
Przedstawienie "Hamleta" we wsi Głucha Dolna w telewizji
Janusz Gajos
jako Mate Bukara
Stanisława Celińska
jako Majkaca
Jerzy Turek
jako Mile Puljo
Janusz Rewiński
jako Simurina
Marek Siudym
jako Macak
Beata Poźniak
jako Andzia
Olga Lipińska
Reżyseria
Krzysztof Knittel
Muzyka
Jerzy Gorazdowski
Scenografia
Opis programu
W latach 70. jugosłowiański "Hamlet..." stał się sensacją nie tylko na rodzimych scenach. Również w Polsce pojawiło się wiele bardzo różnych inscenizacji, łącznie z głośnym przedstawieniem Kazimierza Kutza w Teatrze na Woli, z Tadeuszem Łomnickim w roli przewodniczącego spółdzielni produkcyjnej. Chorwacki dramatopisarz Ivo Brean (ur. 1936), absolwent slawistyki na uniwersytecie w Zagrzebiu, skromny nauczyciel gimnazjalny w Šibeniku, pierwszą wersję sztuki napisał w 1965 r. Później kilkakrotnie tekst przerabiał, a ostateczna wersja, jak sam przyznał, jest wspólnym dziełem autora oraz reżysera i aktorów przygotowujących prapremierę przedstawienia w Teatrze ITD w 1971 r. W swych utworach, określanych mianem nowoczesnej farsy, Brean dokonuje zjadliwej analizy rozmaitych wynaturzeń w zamkniętym środowisku wiejskim. Autor "Uroczystego bankietu w przedsiębiorstwie pogrzebowym" scharakteryzował swój ideał estetyczny jako "połączenie wzniosłego i banalnego". Zderzenie tych dwóch kategorii jest dla niego niewyczerpanym źródłem komizmu, ale i refleksji o powikłanych zależnościach między prawdą i prawem, sumieniem i sprawiedliwością. Niezapomniane przedstawienie "Hamleta" we wsi Głucha Dolna zorganizował miejscowy aktyw Frontu Narodowego, spółdzielni produkcyjnej oraz organizacji partyjnej. Akurat tę sztukę Szekspira widział przypadkiem w mieście towarzysz Šimurina i streścił ją mieszkańcom dalmatyńskiej wioski, a miejscowy kolektyw postanowił ją wystawić, aby wcielić w czyn dyrektywę o rozwijaniu pracy kulturalno - oświatowej. Wiejski nauczyciel Škunca, reżyser przedstawienia, tak obsadził role, że w życiu i charakterach wykonawców można odnaleźć wyraźne podobieństwa do odtwarzanych przez nich postaci. Przewodniczący spółdzielni i sekretarz organizacji partyjnej Bukara, wiejski dzierżymorda, krętacz i oszust, gra satrapę Klaudiusza. Pełnym wahań Poloniuszem w amatorskim przedstawieniu w Głuchej Dolnej jest przewodniczący miejscowego oddziału Frontu Narodowego Puljo, zausznik i wspólnik Bukary. Z nimi i ich poplecznikami walczy tutejszy Hamlet - młody Joca Skoko, który chce oczyścić dobre imię swego ojca, fałszywie oskarżonego o malwersacje. Próby w wiejskim zespole stają się odbiciem jego walki o sprawiedliwość z lokalnymi kacykami, z całą skorumpowaną kliką. Chwyt "teatru w teatrze" pozwala obnażyć miałkość szermierzy idei sprawiedliwości społecznej z lat 50. , potęguje założony przez Breana efekt przemieszania wzniosłości i trywialności. Brawurowa telewizyjna inscenizacja Olgi Lipińskiej uwypukla przesłanie utworu. Spektakl, 114 min, TVP 1987 Autor: Ivo Brean Przekład: Stanisław Kaszyński Reżyseria: Olga Lipińska Scenografia: Jerzy Gorazdowski Muzyka: Krzysztof Knittel Występują: Janusz Gajos (Mata Bukara), Jerzy Turek (Mile Puljo), Sylwester Maciejewski (Joca Skoko - Hamlet), Beata Poźniak (Andzia - Ofelia), Stanisława Celińska (Majkaźa - Gertruda), Marek Siudym (Maźak - Laertes), Adam Ferency (ćkunca), Janusz Rewiński (ćimurina), Helena Kowalczykowa, Grażyna Dyląg (Chłopki), Stanisław Iżyłowski, Marek Kępiński, Krzysztof Krupiński, Włodzimierz Kubat, Bogdan Niewinowski (Chłopi)