Przesilenie

Polska 2008

Pod wpływem nocnej rozmowy z Olivierem, ojcem narzeczonego, Nadia uświadamia sobie, że więcej ją łączy z nim niż z Philipem. Podejmuje decyzję o powrocie do Iraku.

Reżyseria:Waldemar Krzystek

Czas trwania:80 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Teatr/Spektakl teatralny

Przesilenie w telewizji

  • Magdalena Cielecka

    jako Nadia Blye

  • Jan Frycz

    jako Olivier Lucas

  • Marcin Bosak

    jako Philip Lucas

  • Antoni Pawlicki

    jako Dennis Dutton

  • Marta Ścisłowicz

    jako Terri Scholes

  • Marek Mulica

    Montaż

  • Tadeusz Kosarewicz

    Scenografia

  • David Hare

    Autor

  • Waldemar Krzystek

    Scenariusz

  • Wojciech Todorow

    Zdjęcia

  • Zbigniew Karnecki

    Muzyka

Opis programu

Sztuka znanego i cenionego dramaturga angielskiego Davida Hare, którego teksty już nieraz były inscenizowane w ramach Teatru TV (m. in. "Zdaniem Amy", "Prześwit" czy "Tajemna ekstaza"). "Przesilenie" wystawiano wcześniej z powodzeniem na Broadwayu. To współczesna historia ukazująca dylematy zachodnich intelektualistów stających wobec takich problemów, jak wojna w byłej Jugosławii czy w Iraku, terroryzm, prawo krajów demokratycznych do narzucania innym państwom swoich idei i zasad. Na tle tych ogólnoludzkich i ogólnoświatowych kwestii zarysowują się indywidualne rozterki bohaterów: poszukiwanie własnego miejsca i celu w życiu, dążenie do osobistego szczęścia kosztem innych, konfrontacja z traumami przeszłości, poczucie samotności i niezrozumienia. Życiową filozofię pokolenia '68 autor przeciwstawia ideałom ich dzieci ukształtowanych przez jakże odmienną od tamtej rzeczywistość lat 90. Ale bez względu na różnice pokoleniowe każdy z bohaterów musi sobie odpowiedzieć na to samo pytanie: kim naprawdę jesteśmy, skoro nie jesteśmy tymi, za których na co dzień staramy się uchodzić? Zdjęcia kręcono w pałacu w Prężycach pod Wrocławiem i na Uniwersytecie Wrocławskim, a w obsadzie znalazły się same gwiazdy z Magdaleną Cielecką i Janem Fryczem na czele. Nadia Blye, atrakcyjna ok. 30 - letnia Amerykanka, od kilku lat pracuje na uniwersytecie Yale, gdzie wykłada stosunki międzynarodowe. Wcześniej była korespondentką wojenną, spędziła sporo czasu w ogarniętej wojną domową Jugosławii i w Iraku. Tam doświadczyła nie tylko okropności i niebezpieczeństw, ale też przeżyła wielką miłość do kolegi po fachu - polskiego korespondenta Marka, nazbyt silnie jednak pochłoniętego swoją pracą. Teraz jest związana z Anglikiem Philipem Lucasem, spokojnym, zrównoważonym fizykoterapeutą, który prowadzi w Ameryce trzy kliniki dla zamożnej klienteli. W pewien weekend para decyduje się odwiedzić ojca Philipa, Oliviera - zbliżającego się do sześćdziesiątki, ale wciąż przystojnego lekarza nefrologa, niegdyś wielką sławę medyczną, teraz żyjącego wygodnie na walijskiej prowincji i prowadzącego tam praktykę internistyczną. Olivier jest rozwodnikiem, przez lata zdradzał żonę, hołdując idei "związku otwartego" i tym samym niszcząc dzieciństwo synowi, który był świadkiem rodzicielskich kłótni na tym tle. Ale chociaż Philip wciąż ma o to do niego wielki żal i rzadko go odwiedza, pozostaje pod silnym wpływem ojca: podziwia go i liczy się z jego zdaniem. Chce, by rodzic ocenił jego wybór, zaakceptował przyszłą synową, a jednocześnie podejrzewa go od razu o próbę romansu z Nadią. Żadne z nich jednak nie przypuszcza, że zwyczajne rodzinne spotkanie tak wiele zmieni. Przełomem stanie się przede wszystkim dla Nadii. Zaintrygowana bogatą osobowością Oliviera dziewczyna uświadamia sobie, że więcej ją łączy z buntującym się przeciwko swojemu zepchnięciu na boczny tor (choć w znacznym stopniu z własnej winy) Olivierem niż z cichym, gotowym do poświęceń Philipem. Związek z nim jawi się jej nagle jako ucieczka od życia, objaw tchórzostwa. I chociaż Olivier ma zupełnie inną niż ona opinię na temat wojny w Iraku, granic demokracji i prawa do samostanowienia narodów, to pod wpływem nocnej rozmowy z nim Nadia podejmuje decyzję o zerwaniu z Philipem i powrocie do Iraku. Bo tylko jako korespondentka wojenna czuła się spełniona, potrzebna, żyła naprawdę. Teatr, 80 min, Polska 2008 Autor: David Hare Przekład: Małgorzata Semil Scenariusz tv i reżyseria: Waldemar Krzystek Zdjęcia: Wojciech Todorow Muzyka: Zbigniew Karnecki Aktorzy: Magdalena Cielecka (Nadia Blye), Jan Frycz (Olivier Lucas), Marcin Bosak (Philip Lucas), Antoni Pawlicki (Dennis Dutton), Marta Ścisłowicz (Terri Scholes)