Red Road
Wielka Brytania/Dania 2006
Jackie pracuje jako operatorka kamer monitorujących Glasgow. Pewnego dnia w jednej z nich widzi człowieka, którego miała nadzieję już nigdy więcej nie zobaczyć. Obserwując go, obmyśla pewien plan.
Reżyseria:Andrea Arnold
Czas trwania:115 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Thriller
Red Road w telewizji
Kate Dickie
jako Jackie
Tony Curran
jako Clyde Henderson
Martin Compston
jako Stevie
Nathalie Press
jako April
Paul Higgins
jako Avery
Andrew Armour
jako Alfred
Andrea Arnold
Scenariusz
Andrea Arnold
Reżyseria
Nicolas Chaudeurge
Montaż
Robbie Ryan
Zdjęcia
Gillian Berrie
Producent
Claire Chapman
Producent
Opis programu
Jackie (rewelacyjna Kate Dickie) to ładna kobieta po trzydziestce, której samotności nie rozprasza pozbawiony emocji seks z żonatym kochankiem. Bohaterka pracuje jako operatorka kamer bezpieczeństwa monitorujących Glasgow. Całe dnie spędza przed ścianą monitorów, podglądając codzienne życie na obskurnym blokowisku. Pewnego dnia w polu widzenia jednej z kamer pojawia się człowiek, którego Jackie miała nadzieję już nigdy więcej nie zobaczyć. To były więzień, niejaki Clyde (Tom Curran) - mężczyzna, który odegrał w życiu bohaterki tajemniczą rolę. Jackie wykorzystuje system monitoringu do śledzenia Clyde'a. Zaniedbuje swoje obowiązki; tropienie tego mężczyzny staje się jej obsesją. Jackie nie ogranicza się jednak do podglądania; obserwując Clyde'a obmyśla pewien plan. "Red Road" to pierwsza odsłona większego projektu pod nazwą Advance Party. Pod tym kryptonimem kryje się wspólne przedsięwzięcie szkockich producentów i duńskiej Zentropy - studia będącego kwaterą główną mistrza Larsa von Triera. Advance Party miało polegać na nakręceniu trzech filmów według dwóch prostych reguł. Po pierwsze akcja każdego z nich miała toczyć się w Szkocji. Po drugie we wszystkich filmach miały pojawić się postaci stworzone przez parę duńskich scenarzystów Lonę Scherfig (autorki "Włoskiego dla początkujących" i "Wilbur chce się zabić"), oraz Andersa Thomasa Jensena, autora związanego blisko z ruchem Dogmy. "Red Road" jest pierwszym filmem z cyklu Advance Party. Autorka Andrea Arnold zdobyła wcześniej rozgłos i Oscara dzięki znakomitemu dokumentowi "Wasp". Fabularny debiut młodej reżyserki potwierdził pokładane w niej nadzieje. "Red Road" to pierwszorzędne, oryginalne kino, które krytycy usiłowali umieścić gdzieś pomiędzy Hitchcockiem, "Rozmową" F. F. Coppoli i surowym realizmem Dogmy. Klaustrofobiczny, mroczny, podszyty obsesjami i tajemnicą film Arnold zdobył imponującą kolekcję nagród, w tym prestiżowe wyróżnienie jury na festiwalu w Cannes.