Skarby Fabergé

ExtremeTreasures Forbes Collections Fabergé's Eggs, Holandia 2004

Najsłynniejsze na świecie jajka wielkanocne - wyroby carskiego złotnika Carla Fabergé - od lat fascynują i zachwycają. Są obiektem pożądania kolekcjonerów, a ich ceny sięgają wielu milionów.

Czas trwania:55 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film dokumentalny

Skarby Fabergé w telewizji

Opis programu

Najsłynniejsze na świecie jajka, bajeczne wyroby carskiego złotnika Carla Faberge, od lat fascynują i zachwycają. Piękne i kosztowne, są poszukiwane przez kolekcjonerów, a ich ceny sięgają wielu milionów. Jajka Faberge, z których każde ma swoją historię, są symbolem minionej epoki i na zawsze łączą się z carską rodziną i jej tragicznym losem. Dwaj ostatni carowie, Aleksander III i Mikołaj II, byli wielkimi patronami sztuki. Ich szczególnym poparciem cieszyła się firma Faberge. W 1885 Aleksander III zamówił u Carla Faberge pierwsze jajko wielkanocne. Chciał zrobić prezent swojej matce. Piękne jajko z niespodzianką w środku miało jej dać trochę radości. Caryca Maria Fiodorowna była bowiem bardzo przygnębiona po śmierci męża, który właśnie zginął w zamachu. To było proste jajko, najprostsze ze wszystkich, biała emalia na złotej skorupce. Wyglądało jak prawdziwe. Jego połówki otwierały się, ukazując złote żółtko, wewnątrz którego znajdowała się maleńka kurka. Wewnątrz kurki znajdowała się kolejna niespodzianka, niestety, dziś już zagubiona. Być może caryca nosiła niektóre elementy jako biżuterię, lub trzymała je w innej szkatułce, dlatego zostały rozdzielone. Wiadomo, że była to miniaturowa korona, a w koronie maleńki rubinowy wisiorek w kształcie jajka. To pierwsze jajko jest jedynym niesygnowanym nazwiskiem Faberge. Być może złotnik uznał, że nie miał do tego prawa, jednak wszystkie następne mają już jego podpis. Gdyby to pierwsze jajko wystawiono dziś na aukcji, wyceniono by je na trzy do czterech milionów dolarów. W filmie podziwiamy kolekcję jajek Faberge zebraną przez Malcolma Forbesa, wydawcę magazynu Forbes. Kolekcja, która o mały włos nie została rozdzielona, liczy dziewięć eksponatów i znajduje się w Nowym Jorku. Nazwiska Faberge i Forbes ściśle się ze sobą łączą. Przez wiele lat zdjęcie jajka Faberge pojawiało się w kampanii reklamowej magazynu Forbes z podpisem "Peter Carl Faberge" zna swoje rzemiosło. Miało to sugerować, że magazyn Forbes jest przygotowywany równie precyzyjnie jak słynne jajka.