Światła o zmierzchu
Laitakaupungin valot / Lights in the Dusk / Lichter der Vorstadt / Les lumieres du faubourg, Finlandia/Niemcy/Francja 2006
Koistinen, ochroniarz w domu towarowym w Helsinkach, poznaje blond piękność. Wraz z nią nadchodzą kłopoty - mężczyzna zostaje uwikłany w napad na sklep jubilerski.
Reżyseria:Aki Kaurismaeki
Czas trwania:90 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat kryminalny
Światła o zmierzchu w telewizji
Twórcy
Aki Kaurismaeki
Scenariusz
Aki Kaurismaeki
Reżyseria
Aki Kaurismäki
Montaż
Timo Salminen
Zdjęcia
Melrose
Muzyka
Aki Kaurismäki
Producent
Opis programu
Cichy, prawie nie uśmiechający się Koistinen (Janne Hyytiäinen) pracuje jako ochroniarz w domu towarowym w Helsinkach. Jego życie to wciąż te same rutynowe czynności: pilnowanie nocą drogocennej biżuterii, oddawanie klucza, składanie ubrania w szafce. Żyje w kolorowym, tryskającym luksusem świecie, ale wie, że jest on dla niego całkowicie niedostępny. Koistinen mieszka w nędznej suterenie i choć marzy o założeniu własnej firmy, żaden bank nie chce go finansowo wspomóc. Dla urzędników, szefów i kolegów jest kimś gorszym i całkiem wprost pogardzanym. Cieplejsze uczucia ma wobec niego jedynie Aila (Maria Heiskanen), prawdopodobnie zakochana w nim skrycie właścicielka przenośnego fast-foodu, ale Koistinen jest zbyt nieśmiały i zamknięty, żeby odczytać to z jej zachowania. Nieoczekiwanie na drodze bohatera pojawia się Mirja (Maria Järvenhelmi), blond piękność jak z filmu noir. Wraz z nią nadchodzą poważne kłopoty - naiwny Koistinen zostaje uwikłany w napad na sklep jubilerski. Obraz Akiego Kaurismäkiego to ostatnia część jego trylogii, na którą złożył się również "Człowiek bez przyszłości" i "Dryfujące obłoki". W "Światłach o zmierzchu" bohaterem jest ponownie człowiek wyrzucony na margines, chaplinowski włóczęga, który okazuje się zbyt dobry i naiwny, by poradzić sobie w otaczającej go rzeczywistości. Choć wszystko wydaje mu się sprzeciwiać, ten sympatyczny nieudacznik na przekór złemu losowi nie poddaje się. Zakochuje się w niewłaściwej kobiecie, daje się perfidnie wykorzystać, ale do końca zachowuje nadzieję. Wielokrotnie nagradzany na festiwalach Aki Kaurismäki w "Światłach o zmierzchu" udowadnia, że nie zamierza rezygnować z wypracowanej przez siebie stylistyki. Jego specjalnością stała się oszczędna fabuła, powolny sposób opowiadania oraz minimalistyczne długie ujęcia. Tym razem, zgodnie z tytułem, szczególną rolę odgrywa światło - ważny element wielkich domów towarowych, ale też symbol samotności, którą nadmiar kolorów i barw tylko ukrywa.