Szkoła podstawowa
Obecná škola, Czechosłowacja 1991
Praga, lata 1945-46. 10-letni Eda i Tonda, uczniowie szkoły podstawowej, doprowadzają nauczycielkę do rozstroju nerwowego. Kobietę zastępuje nowy, surowy nauczyciel, Igor Hnizdo.
Reżyseria:Jan Svěrák
Czas trwania:105 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Komedia
Szkoła podstawowa w telewizji
Jan Tříska
jako Igor Hnizdo
Zdenek Svěrák
jako Fanous Souček
Libuše Šafránková
jako pani Součková
Rudolf Hrušínský
jako dyrektor
Václav Jakoubek
jako Eda
Radoslav Budáč
jako Tonda
Zdenek Sverák
Scenariusz
Jan Svěrák
Reżyseria
Opis programu
Na tle powojennej euforii ćvŘrakovie pokazali długi łańcuch konsekwentnie uszeregowanych epizodów, z których każdy ma swego bohatera. W rezultacie powstała barwna, soczysta i pełna humoru opowieść o rozbrykanych dzieciach, nauczycielach, rodzicach z peryferyjnej dzielnicy Pragi. Mimo "wspomnieniowego podłoża" film nie rozmywa się jednak w rzewnej nostalgii, zachowując obiektywizm i werwę. Niemała w tym zasługa świetnych aktorów, których wsparli na ekranie występujący w epizodach koledzy z branży reżyserskiej: Jiýi Menzel, Karel Kachyĺa i Irena Pavl skov . Praga, lata 1945-46. 10-letni Eda i jego kolega Tonda, uczniowie szkoły podstawowej, uczęszczają do klasy, w której kierownictwo szkoły zgromadziło największych łobuziaków i urwisów. Chłopcy prześcigają się w szalonych pomysłach i pewnego dnia doprowadzają swą nauczycielkę do rozstroju nerwowego. Znękaną niewiastę zastępuje nowy nauczyciel, Igor Hnizdo, który nadal chodzi w wojskowym trenczu i opowiada swym podopiecznym, że walczył na wszystkich frontach II wojny światowej. Surowy pedagog jest zwolennikiem żelaznej dyscypliny, często sięga po trzcinkę i ma wyjątkową słabość do płci pięknej. Choć trudno uwierzyć we wszystkie jego bohaterskie czyny, jego uczniowie jeszcze tego nie kwestionują. Przepadają za Hnizdą, podziwiają go, akceptują stosowane przez niego metody wychowawcze i nawet zaprzeczają, jakoby stosował kary cielesne. Hnizdo podkreśla zresztą, że pragnie przede wszystkim oddziaływać jako pozytywny przykład i nigdy nie twierdzi jednoznacznie, że opowieści o nim są najprawdziwszą prawdą. Eda obserwuje nauczyciela i porównuje go ze swym ojcem, który nie ma w sobie nic z bohatera, a przynajmniej tak się chłopcu zdaje.