Tabloidy - potęga skandalu

Tabloids! Anything for a Scoop, Francja 2012

Dokument ujawnia metody działania brytyjskich tabloidów. Pokazuje dziennikarzy, którzy działają na granicy prawa lub je łamią, gwiazdy próbujące ukryć prywatne życie oraz imperium Ruperta Murdocha.

Reżyseria:Lauren Klein

Czas trwania:65 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film dokumentalny

Tabloidy - potęga skandalu w telewizji

  • Lauren Klein

    Reżyseria

  • Alex Charles Messance

    Zdjęcia

Opis programu

Dlaczego brytyjskie tabloidy sprzedają się w milionach egzemplarzy? Dlatego, że nie przymykają oczu na skandale. Wielu dziennikarzy posunie się do ostateczności, żeby zdobyć gorący temat, nawet jeśli oznacza to złamanie prawa. Ich dzisiejsze metody budzą postrach wśród potencjalnych ofiar, głównie polityków i celebrytów. W marcu 2008 roku na stronie internetowej News of the World, najlepiej sprzedającego się wówczas tabloidu Wielkiej Brytanii, pojawił się film, który uważany jest za najokrutniejszy przykład tabloidowych sztuczek w historii angielskiej prasy. Kobieta chłoszcze nagiego mężczyznę, wygląda to na spotkanie sadomasochistyczne. Mężczyźnie daleko do szarego obywatela; to Max Mosley, prezydent Międzynarodowej Federacji Samochodowej, szef Formuły Jeden i syn byłego przywódcy partii faszystowskiej. Mosely, chłostany i chłostający, spędza czas w towarzystwie pięciu kobiet. Wszystkie są prostytutkami. Mają na sobie mundury strażników więziennych albo podarte pidżamy więźniów. Szef Formuły Jeden nie ma pojęcia, że jedna z kobiet nagrywa wszystko ukrytą kamerą dla tabloidu. Dwa dni później ta historia pojawia się w gazecie i jako gorący temat bardzo pozytywnie wpływa na wyniki sprzedaży. Tego dnia sprzedano 2 miliony egzemplarzy. Jeszcze więcej osób obejrzało wideo na oficjalnej stronie gazety. Francuski film dokumentalny bez ogródek ujawnia metody działania brytyjskich tabloidów. Wystarczy spojrzeć na jakikolwiek kiosk, żeby zobaczyć, jak dobrze prosperują gazety, ale najlepszą sprzedaż osiągają znane ze skandalizujących nagłówków tabloidy. Daily Star ma 600 tysięcy czytelników, Daily Mirror sprzedaje ponad milion egzemplarzy dziennie, a Daily Mail dociera do 2 milionów czytelników. Jednak najlepiej sprzedającym się brytyjskim tabloidem jest The Sun, gazeta, która w kampanii wyborczej w 1997 roku w wulgarny sposób wsparła Tony'ego Blaira. W 1994 roku Tony Blair objął partyjne przywództwo. Był zdeterminowany, by medialny koncern Murdocha stanął po jego stronie. Pojechał nawet do Australii, by osobiście porozmawiać z Murdochem. Chciał go przekonać, że jest przyszłością polityki. To był początek długiego romansu Tony'ego Blaira i Ruperta Murdocha. Murdoch szybko stał się ważnym sprzymierzeńcem Blaira. Dzień przed elekcją w 1997 roku 5 milionów czytelników zobaczyło o poranku nagłówek: "The Sun popiera Blaira". Aby zmniejszyć popularność rządu Johna Majora, Murdoch przeprowadził szereg ataków na konserwatywnych współpracowników premiera. Tydzień po tygodniu w gazetach nasilały się ataki na torysowskich parlamentarzystów. "Członek parlamentu zdradza żonę z kochankiem gejem", "Ministerstwo zabaw i aktoreczka" - szokowały nagłówki, a reszty skandalu dopełniał ciąg dalszy w artykule. Czy i jak seria ataków wpłynęła na wyborców? 2 maja 1997 roku lewicowa partia wróciła do władzy po osiemnastu latach konserwatywnych rządów. Tony Blair został nowym premierem Wielkiej Brytanii. Wygrał wybory w dużej mierze dzięki wsparciu prasy Murdocha. Jego gazety podsycały nastrój niechęci wobec konserwatystów, przekonywały, że nie można im wierzyć, że nie mają kręgosłupa moralnego, że lepszym wyborem jest "czysty" pan Blair. Taka była narracja. Dziennikarze, którzy działają na granicy prawa, lub łamią prawo, gwiazdy, które bezskutecznie próbują ukryć prawdę o życiu prywatnym i spojrzenie na imperium Ruperta Murdocha - wszystko to znajdziemy w fascynującym dokumencie "Tabloidy - potęga skandalu".