Tintoretto. Człowiek, który zabił malarstwo
Tintoretto. Il primo regista, Niemcy/Włochy 2019
Jacopo Tintoretto urodził się w XVI wieku w Wenecji. Był synem farbiarza. Uczył się w pracowni Tycjana. Szybko znalazł własny styl i już za życia zyskał sławę.
Reżyseria:Erminio Perocco
Czas trwania:53 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Film dokumentalny
Tintoretto. Człowiek, który zabił malarstwo w telewizji
Galeria
Antonio Scarpa
Leonardo Scarpa
Leonardo Tosini
Erminio Perocco
Reżyseria
Giovanni Andreotta
Zdjęcia
Matteo Trevisan
Montaż
Teho Teardo
Muzyka
Christian Beetz
Producent
Massimo Belluzzo
Producent
Opis programu
Film dokumentalny o włoskim malarzu Jacopo Robusti Tintoretto, który urodził się w Wenecji ponad 500 lat temui był znany w czasach strachu, niepewności i reformacji. Jego najsłynniejsze dzieła tworzą strukturę filmui są znaczącymi elementami w jego twórczości. Film opowiada historię jego życia na tle jego czasów. XVI wiek był okresem rozkwitu Wenecji, jednego z najbogatszych miast handlowych Włoch i innowacyjnego centrum kulturalnego Europy. Połyskujące miasto poświęcone pięknu, z pałacami i kościołami pełnymi obrazów i fresków. To tło filmu. W tym mieście Tintoretto urodził się jako syn farbiarza. Ambitny artysta uczył się w pracowni Tycjana i szybko znalazł własny styl, co pomogło mu zyskać sławę za życia. Szybkie pociągnięcia pędzlem, przez co jest uważany za pierwszego malarza akcji w historii sztuki. Tintoretto był katolikiem, ale sympatyzował z reformatorskimi pomysłami. Ten film chronologicznie opowiada historię jego życia, od ambitnego młodego artysty, który wynalazł swój własny i innowacyjny język wizualny w rywalizacji z Tycjanem, Rafaelem i Michałem Aniołem, mistrzami swoich czasów. Ta biograficzna narracja przeplata się z historią Wenecji, republiki morskiej, która była bramą do Europy przez otwarte szlaki handlowe, a tym samym stała się odzwierciedleniem radykalnie zmieniającego się porządku światowego: kwestie religijne oczywiście zostały zakwestionowane, społeczne i polityczne pretensje upublicznione. Jego zdjęcia nadają filmowi strukturę narracyjną. Każdy temat jest inicjowany przez jedną z jego najważniejszych prac. Rekonstrukcja przed złotym tłem Wenecji, wysokiej jakości i kinowa inscenizacja, XVI wiek i Tintorettowskrzeszają i zanurzają widza w świecie pompatycznej architektury. Animacje map, historyczne listyi dokumenty są dowodem czasu, który eksperci wyjaśniają i klasyfikują w wywiadach.