Tulpan

Kazachstan/Niemcy 2008

Kazach Asa musi się ożenić, aby wydzierżawić stado owiec i inne zwierzęta, które zapewnią byt. Tymczasem w okolicy jest tylko jedna panna na wydaniu, lecz ta nie chce słyszeć o zamążpójściu.

Reżyseria:Siergiej Dworcewoj

Czas trwania:110 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Komediodramat

Tulpan w telewizji

  • Tolepbergen Bajsakałow

    jako Boni

  • Ondas Besikbasow

    jako Ondas

  • Samal Jesliamowa

    jako Samal

  • Aszkat Kuczinczirekow

    jako Aszkat

  • Bereke Turganbajew

    jako Beke

  • Sergei Dvortsevoy

    Scenariusz

  • Gennadi Ostrovsky

    Scenariusz

  • Siergiej Dworcewoj

    Reżyseria

Opis programu

Kazach Asa (Askhat Kuchinchirekov), po odbyciu służby wojskowej w marynarce wojennej, wraca w rodzinne strony na pustynny step. Mieszka u siostry Samal (Samal Yeslyamova), której mąż, zamknięty w sobie pasterz Ondas (Ondasyn Besikbasov), z trudem akceptuje obecność szwagra. Asa marzy o komfortowym życiu, które zna z kolorowych gazet. Chciałby mieć pięknie ozdobioną białą jurtę z baterią słoneczną i anteną satelitarną oraz motocykl. Tymczasem, aby wydzierżawić stado owiec i inne zwierzęta, które zapewnią mu byt, Asa musi się ożenić. W promieniu kilkudziesięciu kilometrów jest tylko jedna panna na wydaniu. Jest podobno piękna i ma na imię Tulpan. Ubrany w marynarski mundur Asa przyjeżdża w towarzystwie Ondasa i Boniego (Tulepbergen Baisakalov) do jurty jej rodziców. Wizyta nie kończy się sukcesem - Tulpan nie chce słyszeć o zamążpójściu. Odtrąca zaloty, podając za pretekst odstające uszy kandydata. "Tulpan" to niepozbawiona humoru opowieść o czerpaniu radości z surowego, pełnego trudu życia. "Wszyscy ludzie myślą, że szczęście czeka na nich gdzieś tam, daleko. Ale ono jest wszędzie, nawet tam, gdzie żyje się ciężko i biednie" - mówi reżyser Sergiej Dworcewoj. Jego bohater stopniowo dojrzewa i zaczyna rozumieć, że można być szczęśliwym, jeśli tylko pozna się uczucie prawdziwej miłości i bliskości z ludźmi. Zdaniem reżysera choć Kazachowie nie prowadzą wygodnego życia, ich dusze są w równowadze, ponieważ nie zatracili kontaktu z naturą. W ich egzystencji na pierwszym planie jest radość życia, apoteoza symbiozy ludzi i przyrody. Dworcewoj sfilmował wcześniej życie pasterzy na odciętym od świata stepie w dokumencie "Szczęście". Tę cierpliwą obserwację pasterskiej egzystencji, którą określa przestrzeń i czas, filmowiec kontynuuje w "Tulpanie". Film ma fakturę dokumentalną, sprawia wrażenie zapisu wydarzeń, które rozegrały się w rzeczywistości. Odtwórców głównych ról wyłoniono z castingu i chociaż nie wszyscy byli profesjonalnymi aktorami, ich gra jest wysublimowana.