Wyzwolenie
Polska 1980
Telewizyjna inscenizacja "Wyzwolenia" Stanisława Wyspiańskiego, w reżyserii Konrada Swinarskiego. Spektakl zyskał sobie opinię "wzorcowego", a obecnie jest już legendą.
Reżyseria:Konrad Swinarski
Czas trwania:155 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Teatr/Spektakl teatralny
Wyzwolenie w telewizji
Jerzy Trela
jako Konrad
Anna Polony
jako Muza
Tadeusz Malak
jako Geniusz
Izabella Olszewska
jako Hestia
Wiktor Sadecki
jako Karmazyn
Jerzy Radziwiłowicz
jako Hołysz
Konrad Swinarski
Reżyseria
Opis programu
"Rzecz napisana w 1902 roku. Dzieje się na scenie teatru krakowskiego" - głosi napis w prologu telewizyjnej inscenizacji "Wyzwolenia" Stanisława Wyspiańskiego. Przedstawienie to, w reżyserii Konrada Swinarskiego, zostało zarejestrowane 21 października 1979 roku w Starym Teatrze w Krakowie, w pięć lat po premierze, a w cztery po śmierci reżysera. I mimo że dramat autora "Wesela" wystawiano wcześniej i później wielokrotnie, właśnie ten spektakl zyskał sobie opinię "wzorcowego", a dziś jest już legendą. Z biegiem lat na jego temat powstała bogata literatura fachowa, pełna zachwytów nad inscenizacyjnym geniuszem Swinarskiego, scenograficznym kunsztem Wiśniaka, kompozytorską maestrią Koniecznego i aktorską wirtuozerią Treli, Polony, Radziwiłowicza i innych. Komplementom trudno się dziwić. "Wyzwolenie" uchodzi za jedną z trudniejszych do wystawienia sztuk Wyspiańskiego. Bogata problematyka, wieloznaczność i wielowątkowość nie ułatwiają zadania potencjalnym reżyserom. Tymczasem - jak pisał przed laty branżowy "Teatr" - "Swinarski nie pomija niczego lub prawie niczego z propozycji poety. Nie tylko myślowych. Nie pomija również jego wskazówek teatralnych. Z pierwszych buduje logikę myślową swego przedstawienia. Z drugich (zdumiewające, jak skrupulatnie je wykorzystuje!) - logikę artystyczną. Własne pomysły reżysera nigdy nie przeinaczają tu myśli i wskazówek autora. Z nich się wywodzą. Gdy trzeba, dopowiadają coś, co nie jest do końca dopowiedziane i określone; wyjaśniają, co mało klarowne i zbyt zawiłe; precyzują znaczenia i określają szczegóły z tą ulubioną przez Swinarskiego dosłownością i rzeczową konkretnością, przeciwną wszelkiej mglistej symbolice. Ale są w owych"dopowiedzeniach"rzeczy kapitalne, pomysły wielkie, które w końcu decydują o kształcie tej inscenizacji i jej niepospolitym sukcesie".