Awantura w Chioggi

Polska 1994

Mieszkanki portowego włoskiego miasteczka pod nieobecność mężczyzn, którzy wypłynęli na morze, rozsiadają się na ulicy, by splatać koronki. Skracają sobie czas plotkowaniem i wymyślaniem intryg.

Reżyseria:Maciej Englert

Czas trwania:100 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Teatr/Spektakl teatralny

Awantura w Chioggi w telewizji

  • Krzysztof Kowalewski

    jako Fortunato

  • Joanna Jeżewska

    jako donna Libera

  • Anna Korcz

    jako Orsetta

  • Agnieszka Suchora

    jako Checca

  • Adam Ferency

    jako Toni

  • Maria Mamona

    jako donna Pasqua

  • Maciej Englert

    Reżyseria

Opis programu

Napisana w 1762 r. sztuka należy do najlepszych komedii Carla Goldoniego (1707-93), choć jest rzadziej grywana niż np. "Sługa dwóch panów". Włoski komediopisarz, syn weneckiego lekarza, prawnik z zawodu, miał w dorobku ponad 200 sztuk przeznaczonych dla teatrów włoskich i francuskich. Nie wszystkie były arcydziełami, ale nie przypadkiem Goldoni nazywany jest odnowicielem rodzimego teatru - czerpiąc inspiracje z tradycji commedii dell'arte, przełamał schematyzm scenariuszy, przywrócił rangę tekstowi literackiemu, odżegnał się od typowości i umowności postaci, dodatkowo odrealnionych poprzez maski i kostium. Wyposażył swoich bohaterów w charakterki co się zowie, odmalował realia i koloryt osiemnastowiecznej Wenecji i środowiska, które dobrze znał - sam był przez pewien czas koadiutorem, czyli zastępcą sędziego śledczego w miasteczku nad Adriatykiem. W małym portowym miasteczku budzi się dzień - z mroku wyłaniają się kontury ulic, domów, żagli na horyzoncie. Na ulicy rozsiadają się kumoszki z Chioggi. Ruchliwe dłonie splatają koronki, a języki też pracują bez przerwy. Pod nieobecność mężczyzn, którzy wypłynęli w morze, żony, narzeczone, matki i siostry rybaków plotkują, dowcipkują, wymyślają intrygi. Kłócą się o narzeczonych, o przymioty własnej urody i charakteru. Wracający z połowu mężczyźni zapalczywie włączają się w babskie swary. Zwaśnionych próbuje godzić przybyły z Wenecji koadiutor Isidoro, mając do pomocy groźnego woźnego sądowego. Życzliwa ingerencja przedstawiciela władzy prowadzi ku szczęśliwemu zakończeniu bójki wznieconej przez zazdrość, podsycanej kobiecymi plotkami. Na ślubnym kobiercu stają trzy pary, a ogólne pojednanie kładzie kres awanturze właściwie o nic. Fabuła sztuki jest przecież zupełnie błaha. O sukcesie artystycznym widowiska decyduje nieokiełznany żywioł komedii, która śmieszy tak samo dziś, jak przeszło 200 lat temu.