Muza
Bride of the Wind, Wielka Brytania/Niemcy/Austria 2001
Opowieść o burzliwym życiu Almy Schindler, żony kompozytora Gustawa Mahlera i kochanki wiedeńskich artystów epoki modernizmu.
Reżyseria:Bruce Beresford
Czas trwania:99 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Film biograficzny
Muza w telewizji
Sarah Wynter
jako Alma Mahler
Jonathan Pryce
jako Gustav Mahler
Vincent Perez
jako Oskar Kokoschka
August Schmölzer
jako Gustav Klimt
Simon Verhoeven
jako Walter Gropius
Dagmar Schwarz
jako Anna Moll
Doro Geyer
Kierownik produkcji
Mark Harris
Kierownik produkcji
Torsten Leschly
Kierownik produkcji
Andrea Minauf
Kierownik produkcji
Tom Udell
Kierownik produkcji
Barbara Demmer
Scenografia
Opis programu
Nazywano ją ostatnią femme fatale XX w. Jej nazwisko wiązano z największymi artystami jej epoki: na liście jej kochanków byli bowiem artyści tej miary, co Gustav Klimt, Alexander Zemlinsky i Oskar Kokoschka. Trzej inni: kompozytor Gustav Mahler, architekt Walter Gropius i pisarz Franz Werfel zostali nawet jej mężami. Akcja filmu obejmuje lata 1902-1919, dalsze losy bohaterów przedstawiono już tylko w napisach wieńczących dzieło Bruce'a Beresforda. Poznajemy Almę jako pełną uroku, niezależną, wyzwoloną 23-latkę, która wbrew zakazom ojczyma bywa w miejscach zdecydowanie niewskazanych dla młodych panien, ale za to licznie odwiedzanych przez wiedeńską bohemę. Alma studiuje kompozycję i próbuje tworzyć własne pieśni pod okiem Alexandra Zemlinsky'ego, z którym łączy ją również romans. Na jednym z przyjęć dziewczyna poznaje dużo starszego od siebie Gustava Mahlera i pozwala sobie publicznie skrytykować muzykę powszechnie uwielbianego kompozytora. Tą bezpośredniością zwraca na siebie jego uwagę. Mahler zaczyna się z nią częściej spotykać, a wkrótce prosi ją o rękę. Warunkiem małżeństwa jest jednak rezygnacja Almy z jej własnej twórczości muzycznej. Alma zajmuje się więc domem, rodzi Gustavowi dwie córki, jest sekretarką i księgową męża żyjącego w całkowitym oderwaniu od rzeczywistości, pochłonięty wyłącznie muzyką. Alma czuje się coraz bardziej osamotniona i nieszczęśliwa w małżeństwie. Podczas pobytu w sanatorium Alma poznaje młodego i bardzo zdolnego architekta Waltera Gropiusa. Jeden z miłosnych listów Waltera do kochanki wpada w ręce Mahlera, który każe żonie wybierać między nim i Gropiusem. Mając świadomość, jak bardzo jest potrzebna starzejącemu się, schorowanemu mężowi, Alma zostaje z Gustavem aż do jego śmierci w 1911 r.. Już jako wdowa po Mahlerze poznaje młodego rzeźbiarza i malarza Oskara Kokoschkę, który oferuje się namalować jej portret. Staje się to początkiem ich burzliwego romansu. Alma stanie się miłością jego życia, ale sama znów będzie się czuła tłamszona i zdominowana.