Ojciec

Polska 1991

Ojciec i matka mają różne wizje przyszłości córki. Aby wygrać, wyrachowana żona postanawia wmówić mężowi, że nie może być pewien ojcostwa, czym doprowadza go do obłędu.

Reżyseria:Jan Maciejowski

Czas trwania:135 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Teatr/Spektakl teatralny

Ojciec w telewizji

  • Tadeusz Łomnicki

    jako rotmistrz Adolf

  • Teresa Budzisz-Krzyżanowska

    jako Laura

  • Ewa Gawryluk

    jako Berta

  • Marek Bargiełowski

    jako doktor Ostermark

  • Jan Peszek

    jako pastor

  • Halina Drohocka

    jako Margret

  • Jan Maciejowski

    Reżyseria

  • Krzysztof Abucewicz

    Montaż

  • Wojciech Król

    Zdjęcia

  • Zygmunt Konieczny

    Muzyka

  • Edward Kłosowicz

    Producent

  • Barbara Zawada

    Scenografia

Opis programu

TEATR TELEWIZJI OJCIEC Czas: 124 min, OTV Łódź 1991 Autor: Augist Strindberg Przekład: Jan Maciejowski Reżyseria i realizacja tv: Jan Maciejowski Scenografia: Barbara Zawada Muzyka: Zygmunt Koneiczny Występują: Tadeusz Łomnicki (Rotmistrz), Teresa Budzisz - Krzyżanowska (Laura), Ewa Gawryluk (Berta), Bargiełowski Marek (Doktor Östermak), Jan Peszek (Pastor), Halina Drohocka (Margeret), Krzysztof Globisz (Nöjd), Maciej Jackowski (Svärd), Halina Dobrowolska (Głos), Halina Chmielarz (Kucharka) "Ojciec" był pierwszym dramatem Augista Strindberga (1849 - 1912) przetłumaczonym na język polski. Odtwórca tytułowej postaci w prapremierowym przedstawieniu w 1908 r. w Warszawie, Karol Adwentowicz, wspominał niebywały rezonans tej sztuki: "Zagrałem "Ojca"Strindberga, który wywołał niespotykaną reakcję na widowni, a mianowicie stałe omdlenia i histeryczne, spazmatyczne wstrząsy. (Tak dalece ten stan patologiczny był zaraźliwy, że wreszcie policja zarządziła, by woźni teatralni mieli przygotowaną wodę i środki trzeźwiące)". W telewizyjnym spektaklu Jana Maciejowskiego przejmująco zagrał ojca Tadeusz łomnicki - była to jedna z ostatnich ról wybitnego aktora. Ta kreacja, czasami chwytająca widzów za gardło, ujawniła charakterystyczną dla niego metodę budowania postaci - oscylowanie pomiędzy precyzją stosowanych środków wyrazu a intuicją, wrodzonym instynktem aktorskim. Napisany w 1887 r. dramat należy, obok "Panny Julii", do najbardziej znanych sztuk z nurtu naturalistycznego. W "Ojcu" akcent dramatyczny pada na obsesyjną walkę płci - mężczyzna i kobieta stają naprzeciw siebie jako wrogowie, przy czym on, zdaniem Strindberga, ma w tym starciu znacznie mniejsze szanse. Wyniszczający osobowość mężczyzny związek z kobietą czy też wątek "nie swoich" dzieci - to problemy znane autorowi z autopsji. Trzy burzliwe, nieudane małżeństwa, w tym pierwsze z popularną aktorką Siri von Essen, która dała mu troje dzieci z poprzednich związków - przyniosły szwedkiemu dramatopisarzowi aż nadto wiele doświadczeń.

Powiązane artykuły