Restauracja Alicji

Alice's Restaurant, USA 1969

Alicja i Ray prowadzą restaurację. Arlo oferuje im pomoc przy wywiezieniu nagromadzonych śmieci. Gdy miejskie wysypisko jest zamknięte, zrzuca ładunek na leżącą przy drodze nielegalną stertę odpadów.

Reżyseria:Arthur Penn

Czas trwania:110 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Komediodramat

Restauracja Alicji w telewizji

Galeria

Restauracja Alicji (1969) - Film
Restauracja Alicji (1969) - Film
Restauracja Alicji (1969) - Film
  • Restauracja Alicji (1969) - Film
  • Restauracja Alicji (1969) - Film
  • Restauracja Alicji (1969) - Film
  • Arlo Guthrie

    jako Arlo Guthrie

  • Patricia Quinn

    jako Alice Brock

  • James Broderick

    jako Ray Brock

  • Pete Seeger

    jako on sam

  • Lee Hays

    jako on sam

  • Michael McClanathan

    jako Shelly

  • William C. Gerrity

    Drugi reżyser

  • Frank Simpson

    Drugi reżyser

  • John Mortensen

    Scenografia

  • Willard W. Goodman

    Kierownik produkcji

  • Michael Nebbia

    Zdjęcia

  • Arlo Guthrie

    Muzyka

Opis programu

Filmowe spojrzenie na czasy kontestacji, jeden z nielicznych obrazów zainspirowanych tekstem piosenki. Podstawą filmu Arthura Penna jest utwór - "Alice's Restaurant Massacree" - blisko dwudziestominutowa ballada jednego z hipisowskich bardów, Arlo Guthriego. Lata 60. Arlo Guthrie (Arlo Guthrie) powraca w rodzinne strony, by w towarzystwie starych znajomych spędzić Święto Dziękczynienia. Alicja (Pat Quinn) i Ray (James Broderick) prowadzą w budynku starego kościoła otwarty dom dla wszystkich - "Restaurację Alicji". Arlo, który jeździ dużym samochodem, oferuje przyjaciołom pomoc przy wywiezieniu nagromadzonych śmieci. Gdy miejskie wysypisko okazuje się zamknięte na czas święta, muzyk zrzuca ładunek na upatrzoną przy drodze nielegalną stertę odpadów. Zauważony przez okolicznych mieszkańców, otrzymuje nazajutrz telefon od sierżanta Obiego (William Obanhein)... W filmografii Arthura Penna burzliwe lata 60., czas rewolucji seksualnej i hipisowskiej kontrkultury, stanowią okres szczególny. Powstałe wówczas dzieła należą do najbardziej udanych w dorobku reżysera, doskonale wpisując się w panujące wśród młodych nastroje. Już w "Obławie" (1966) Penn bezpardonowo występował przeciwko korupcji i obyczajowej zgniliźnie prowincji. Apogeum krytyki amerykańskiego konserwatyzmu przypadło na "Bonnie i Clyde" (1967) - najczystszą filmową pochwałę nieskrępowanej wolności i negację autorytetu władzy. "Restauracja Alicji" jest z kolei bezpośrednim portretem pokolenia dzieci-kwiatów, traktowanym jako jego swoisty manifest. Arlo Guthrie grający tu samego siebie i Alicja, w którą wcieliła się Pat Quinn, dołączają do grona walczących o swoje miejsce na ziemi indywidualistów, jakich konsekwentnie opisywał w swoich filmach reżyser. Nominowany za "Restaurację Alicji" do Oscara Penn, mimo nieskrywanej sympatii do bohaterów, nie idealizuje kontrkultury, z dystansem zastanawiając się nad powodami jej szybkiego wypalenia.